NTR Opera Live
NTR

Dialogues des Carmélites: wie waren de zangers van de wereldpremière?

foto: Diapason Magazine, Frankrijkfoto: University of Indiana
  1. Klassiekchevron right
  2. Dialogues des Carmélites: wie waren de zangers van de wereldpremière?

De première van Dialogues des Carmélites van Francis Poulenc vond niet in het Frans plaats, maar in het Italiaans en in de Scala te Milaan, op 26 januari 1957. De opera over de Franse kloosterzusters die hun einde vinden onder de guillotine tijdens de Franse Revolutie, werd gezongen door een cast van beroemde zangeressen en zangers. Wie waren zij?
Dialogues des Carmélites wordt op 28 januari 2023 uitgezonden in NTR Operalive, om 19:00 uur.

Blanche de la Force

De rol van Blanche de la Force, de angstig aangelegde jonge vrouw van adel die haar heil zoekt in het klooster van de Karmelietessen, werd tijdens de wereldpremière gezongen door Virginia Zeani. De Roemeense sopraan had het jaar ervoor haar debuut gemaakt aan de Scala als Cleopatra in Giulio Cesare van Händel. Ze zou vooral beroemd worden door haar vertolking van opera's van Verdi, Puccini en belcantorollen. In Nederland was ze te zien als Donizetti's Lucia di Lammermoor naast een piepjonge Luciano Pavarotti. Zeani had een grote carrière. Haar allerlaatste optreden in een opera was ook in Dialogues des Carmélites, ditmaal als Mère Marie. Virginia Zeani gaf les aan onder anderen Sylvia McNair en Elizabeth Futral. Aylin Perez, die op 28 januari in NTR Operalive te horen is als Blanche de la Force, is ook een leerlinge van Virginia Zeani.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Chevalier de la Force

De Chevalier de la Force, de broer van Blanche de la Force, werd in Milaan vertolkt door Nicola Filacuridi. Deze Grieks-Egyptische tenor is een beetje in vergetelheid geraakt, maar was zeer populair in de jaren 50 van de vorige eeuw. Hij zong veel in Italië, maar was ook in het Britse Glyndebourne te horen naast Joan Sutherland, in Bellini's I Puritani. Filacuridi verscheen in televisieproducties van opera's en zong zo'n 65 rollen. In 1964 zette hij ineens een punt achter zijn carrière, verhuisde naar Australië met zijn familie en werd makelaar. Hij overleed in 2009 in Sydney.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Marquis de la Force

Bariton Scipio Colombo was een geziene gast bij de toenmalige Nederlandse Opera. Hij was geliefd als Mozarts Don Giovanni en in de grote baritonrollen van het Italiaanse repertoire. Hij zong in de wereldpremière van Dallapiccola's Il Prigioniero en als de Marquis de la Force, de vader van Blanche, in de allereerste uitvoeringen van Dialogues des Carmélites.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mme Lidoine

De nieuwe priorin Mme Lidoine was een rol van de Turkse Leyla Gencer. De sopraan maakte nauwelijks studio-opnames, maar is geliefd bij de doorgewinterde operaliefhebber om de live-opnamen die er van haar zijn. In feite is zij het die het meest verantwoordelijk is voor de herleving van het belcanto-repertoire en dan met name de rollen in serieuze opera's van Gaetano Donizetti. Daarnaast zong ze een groot aantal andere rollen in repertoire dat zich uitstrekte van Gluck, via Mozart, Mayr, Bellini, Verdi, Mascagni en Prokofjev tot Menotti.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Soeur Constance

De novice Soeur Constance was in de uitstekende handen van de Italiaanse sopraan Eugenia Ratti. Met haar lichte, wendbare stem en grote charme scoorde ze veel succes in opera's van Mozart en Rossini. Ze zong onder meer op het Holland Festival en bij de Nederlandse Opera. Ze is te horen op de opnamen van Bellini's La sonnambula en Verdi's Un ballo in maschera met Maria Callas. Ratti overleed in 2020 op 87-jarige leeftijd.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bron: Opera News

foto: Opera News Archives

Eugenia Ratti

Soeur Mathilde

In de kleinere rol van Soeur Mathilde vinden we op de wereldpremière van Dialogues des Carmélites de jonge mezzosopraan Fiorenza Cossotto. Ze zou snel uitgroeien tot een van de grootste zangeressen van haar generatie, met rollen in opera's van Verdi, Donizetti, Mascagni en anderen. Cossotto zou overal op de wereld zingen en maakte daarnaast diverse plaatopnamen. Ze zong met grote dirigenten als Riccardo Muti, Herbert von Karajan, Carlo Maria Giulini en Zubin Mehta.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mme De Croissy

De indrukwekkende rol van de oude priorin Mme De Croissy, die aan het eind van de eerste akte op aangrijpende wijze overlijdt, was voor Gianna Pederzini. De mezzosopraan was toen al in de herfst van haar carrière en was begonnen aan het zingen van karakterrollen. Als zangeres had ze in haar hoogtijdagen echter een onmiskenbare vocale en fysieke glamour: ze was dan ook een gevierd kunstenares. In de jaren 30 van de vorige eeuw maakte ze zich sterk voor dan enigszins uit het zicht verdwenen opera's van Rossini en Donizetti.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mère Marie

De onverbiddelijke mère Marie tenslotte werd bij de première niet door de tegenwoordig gebruikelijke mezzosopraan gezongen, maar door sopraan Gigliola Frazzoni. De enige van de nonnen die de opera overleeft werd vertolkt door een zangeres die meestentijds te horen was in Verdi, Puccini, Giordano en Mascagni. Een van haar grote rollen was Minnie in Puccini's La fanciulla del West.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie