Direct, kritisch en op de man spelen: 'Maar Jaap van Zweden is ook groot musicus'
- Klassiek
- Direct, kritisch en op de man spelen: 'Maar Jaap van Zweden is ook groot musicus'
"Jaap kan heel hard, direct en kritisch zijn", zegt Paul Jussen, paukenist in het Radio Filharmonisch Orkest in de podcast Klassiek Inside.
Empathie
Hoornisten of trompettisten bespelen een lastig instrument. Zij moeten vaak solistisch spelen. "Dus als je gespannen wordt en iemand laat je twee keer iets opnieuw spelen…. dat gaat een keertje fout, de tweede keer ook. En dat wordt de derde keer nog veel moeilijker", legt Jussen uit. Als dirigent moet je de speler volgens Jussen vertrouwen geven. "Dat vergt een bepaalde mate van gevoeligheid en empathie", zegt hij. "Dat je moet bedenken: ik moet het op die en die manier aanpakken. Dat heeft Jaap soms niet. En daardoor gebeuren er dingen die voor de betreffende speler niet leuk zijn."
Paul Jussen vertelt in de podcast ook dat er veel mensen zijn die goed om kunnen gaan met het gedrag van Jaap van Zweden.
'Ook een heel groot musicus'
Moet je je dan leren wapenen tegen dit soort mensen?, vraagt musicoloog en NPO Klassiek-presentator Maartje Stokkers zich af in de podcast. "Nu zeg je 'dat soort mensen', maar Jaap is ook echt een heel groot musicus", reageert altviolist Annemijn den Herder. "Dat moeten we niet vergeten. Als hij opera komt dirigeren, heeft hij een tomeloze energie en een muzikaal breed palet, vind ik."
"Ik heb een ontzettende fijne twee weken Vliegende Hollander met hem gehad. Ik ben misschien inderdaad niet een van die soloblazers. Want natuurlijk is die spanning dan te groot. Maar zo in het geheel: hij doet enorm veel om het muzikaal naar een hoger niveau te krijgen", aldus Den Herder.
Nieuwe dirigenten doen het anders
"Nieuwe, jonge, opkomende dirigenten doen het denk ik anders dan de grote dirigenten van vroeger. En misschien is Jaap niet van de nieuwe, maar van de oude stempel. Dat zou kunnen", zegt Den Herder. "Ik ervaar het niet zo. Ik vind het altijd heel fijn als hij er is. En leuk, ontzettend leuk, met humor."
Luister de hele podcast hier.
#4 - Empathie, dat heeft Jaap soms niet (S03) - Klassiek Inside
Gerelateerd
Klassiek Inside
Waar zijn de Nederlandse saxofonisten gebleven? Maar één student gestart op conservatorium
Klassiek Inside
'Het weren van Joodse artiesten, onder welke smoes dan ook, is antisemitisme'
Klassiek Inside
Micha Hamel: 'Ik maak alleen nog maar avondvullende stukken'
Klassiek Inside