Verbaal geweld? Lucas Jussen: 'erg heftig, maar speel er ook beter door’
- Klassiek
- Verbaal geweld? Lucas Jussen: 'erg heftig, maar speel er ook beter door’
"Ik vond die lessen heel erg heftig. Ik ben voor veel dingen daar uitgemaakt en vaak het klaslokaal uitgeschopt", vertelt Lucas Jussen bij Klassiek Inside over de pianolessen van Dmitri Bashkirov. "Maar ik denk wel dat ik er toch heel veel dingen beter van ben gaan spelen", voegt hij eraan toe.
#10 - De knijphand die je hard maakt (S03) - Klassiek Inside
Aflevering grensoverschrijdend gedrag
Eerder vertelde de vader van de broers Jussen, paukenist Paul Jussen, dat Lucas tijdens de lessen van Bashkirov net niet geslagen werd. Maar dat andere mensen wel een tik kregen. Dit kwam ter sprake naar aanleiding van een gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Die aflevering is hieronder te beluisteren.
#4 - Empathie, dat heeft Jaap soms niet (S03) - Klassiek Inside
Nuance van Lucas
Lucas Jussen nuanceert deze uitspraak nu in de podcast. "Ik kan niet met honderd procent zekerheid zeggen dat daar echt geslagen werd", zegt hij. "Dat zou ik nooit zeggen als ik dat niet honderd procent zeker wist. Ik heb dat nooit gezien. Maar dat waren wel heftige lessen."
Verbaal geweld
Volgens Lucas was er wel sprake van verbaal geweld tijdens de lessen. "Het is een bepaalde stijl die we in Nederland, denk ik, niet kennen. En af en toe, ik wil daar niet te slecht over spreken… maar je arm werd wel eens vastgepakt. Dat kon intimiderend overkomen", vertelt hij.
"Ik vond die lessen heel erg heftig. Ik ben voor veel dingen daar uitgemaakt en vaak het klaslokaal uitgeschopt. Wat ik af en toe heb geaccepteerd en af en toe niet. Dan bleef ik gewoon zitten", vertelt Lucas. "Maar ik denk wel dat ik er toch heel veel dingen beter van ben gaan spelen." Lucas geeft aan dat hij er daardoor nooit een slecht gevoel over had en ook nooit het gevoel heeft gehad dat hem iets aan is gedaan.
Een knijpende hand
"Als je een knijpende hand voelt of een stem van iemand die je streng toespreekt en je kan dat overstijgen daarna, dan heeft het je uiteindelijk toch iets gebracht", vindt Lucas. "En die nuance is heel belangrijk."
Verrot schelden en harder werken
"Kun je dan niet op een meer zachtaardige manier datzelfde resultaat bereiken?", vraagt presentator Niels Heithuis zich af. "Nou, dan moet ik het vanuit mijn eigen perspectief vertellen", antwoordt Lucas. "Voorafgaand aan de lessen van Bashkirov heb ik me helemaal de pleuris gestudeerd: helemaal kapot. En dan schold hij me alsnog vaak verrot en dan zei die alsnog vaak na een kwartier: 'je kan gaan, het is niet goed genoeg', maar als ik daarna dan bijvoorbeeld in Nederland kwam om met Arthur te spelen dan was dat een warm bad." Lucas legt uit dat het dan veel makkelijker ging als hij moest optreden voor een groot publiek. Hij zegt door deze ervaring gesterkt te zijn. Ook zegt Lucas dat hij denkt dat het niet werkt als je continu maar heel zacht wordt aangepakt. Dan kan optreden volgens hem namelijk ineens heel intimiderend zijn.
Iets liever corrigeren?
"Maar daar zit ook nog wel heel veel tussen", merkt presentator Heithuis op. "Je kan ook corrigeren en zeggen: het is niet perfect. We doen het nog een keer. Zonder dat je schreeuwt", vindt hij. "Zeker", zegt Lucas. "Maar in wat we zelf te verduren hebben gehad, weet ik dat wij juist verder zijn gekomen door die moeilijke en hardere momenten", legt hij uit. Wanneer iemand hem iets genuanceerd of lief heeft gevraagd, kan Lucas zich niet herinneren dat hen dat verder heeft gepusht.
Luister de hele podcast hier.
Gerelateerde podcast
Klassiek Inside
Podcast Klassiek Inside
Pianist Jacobus den Herder en presentator Niels Heithuis bespreken de actualiteiten uit de klassieke muziekwereld.
Met: nieuwe cd’s, de recensierubriek 'Herkent u zich hierin?’ en de Tourartiest.
Luister alle muziek uit de podcast hier.
Gerelateerd
Klassiek Inside
'Het weren van Joodse artiesten, onder welke smoes dan ook, is antisemitisme'
Klassiek Inside
Na onderzoek detectivebureau nu scherper beleid Conservatorium Utrecht
Klassiek Inside
Micha Hamel: 'Ik maak alleen nog maar avondvullende stukken'
Klassiek Inside