Waar je Pavarotti van kent
- Klassiek
- Waar je Pavarotti van kent
Hij had misschien wel de meest iconische stem die je ooit hebt gehoord: Luciano Pavarotti. Op 6 september 2022 was het precies 15 jaar geleden dat deze legendarische Italiaanse tenor overleed. Dit is de muziek waar je hem van kent - en presentator Hein van Eekert van NTR Opera Live geeft je extra luistertips!
1. Nessun dorma van Puccini
Zodra je aan Pavarotti denkt, klinkt deze aria door je hoofd: Nessun dorma uit de opera Turandot van Puccini. Toen Pavarotti deze muziek zong tijdens de FIFA World Cup in 1990, werd hij in één klap een superster. Publiek van over de hele wereld keek mee en was door zijn optreden geraakt. De aria werd Pavarotti's handelsmerk; altijd zodra hij de eerste noten begon te zingen, barstte het applaus al los. Hij zong deze aria ook tijdens zijn allerlaatste publieke optreden in 2006 op de Olympische Winterspelen in Turijn. Van die hoge noten en die ontroerende stem krijg je meteen een brok in je keel.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
2. La donna è mobile door The Three Tenors
Samen met de beroemde tenoren José Carreras en Placido Domingo vormde Pavarotti jarenlang The Three Tenors. Ze zongen bekende opera-aria's en lieten zo een groot wereldwijd publiek kennismaken met opera. La donna è mobile uit de opera Rigoletto van Verdi is een van de beroemdste aria's die ze hebben gezongen. De opname van hun afsluitende concert van de FIFA World Cup in 1990 - hun eerste optreden - is zelfs de best verkochte klassieke plaat aller tijden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
3. Una furtiva lagrima van Donizetti
Ook op het operatoneel was Pavarotti natuurlijk een zeer geliefde zanger. In 1972 brak hij door in Amerika toen hij bij de Metropolitan Opera in New York maar liefst negen keer een hoge C zong, de hoogste noot die een tenor kan halen. Tijdens het applaus werd hij zeventien keer op het podium teruggeroepen door het publiek. Pavarotti zong in alle grote operahuizen en maakte talloze opnames. Als je Pavarotti de aria Una furtiva lagrima van Donizetti zo vol emotie hoort zingen, snap je wel waarom hij de beroemdste en meest geliefde tenor aller tijden is.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
4. Pavarotti goes pop
Pavarotti maakte later in zijn carrière ook graag uitstapjes naar popmuziek. Zo trad hij op met grote popsterren als Celine Dion, Bryan Adams, George Michael, Mariah Carey, Eric Clapton en James Brown. Naast deze artiesten op het podium was zijn verschijning met rokkostuum en witte zakdoek (die hij altijd bij zich had uit bijgeloof) extra iconisch en voor velen hét beeld van opera.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pavarotti-luistertips van operakenner Hein van Eekert
Wil je nog meer horen van Pavarotti? Presentator van het programma NTR Opera Live, Hein van Eekert, kan je nog veel meer over hem vertellen en unieke opnames laten horen.⤵️
"Er zijn eigenlijk drie Pavarotti's: de jonge Pavarotti die uitblonk in het belcanto-repertoire; de rijpere Pavarotti die achter de zwaardere Italiaanse rollen aanging nadat hij door zijn platenmaatschappij als 'de koning van de hoge C's' was gebombardeerd en de oudere Pavarotti die een popster werd en die nog maar weinig op het operatoneel te zien was. Het is helaas deze laatste Pavarotti die vooral aan bod komt in de filmbiografie van Ron Howard. Pavarotti was echter wel meer dan die megaster met zijn wapperende zakdoekje. Hier zijn drie bijzondere opnamen van Pavarotti.
Pavarotti was meer dan die megaster met zijn wapperende zakdoekje.
Allereerst zijn rol als de Italiaanse zanger in Der Rosenkavalier van Richard Strauss: dit karakter zingt in de eerste akte van de opera ongeveer driekwart aria voor de Weense Feldmarschallin, maar wordt tijdens het zingen van het tweede couplet gestoord door Baron Ochs (Manfred Jungwirth) die gewoon begonnen is met onderhandelingen met een notaris (Alfred Jerger) over zijn op handen zijnde huwelijk. Het tweede couplet van de aria wordt met een ruwe klap afgebroken.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Luciano Pavarotti trad al vroeg in zijn carrière op in de opera
Idomeneo van Wolfgang Amadeus Mozart: in Glyndebourne zong hij de rol
van Idomeneo's zoon Idamante. Later in zijn carrière zong hij de
titelrol van de opera, in de Metropolitan Opera. Hij nam de rol ook op
voor de plaat. Hier is Idomeneo's grote aria Fuor del mar waarin
koning Idomeneus uiting geeft aan zijn spirituele worsteling met de
zeegod Neptunus.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Luciano Pavarotti zong Italiaanse volksliedjes, maar waagde zich ook aan het liedrepertoire van bijvoorbeeld Respighi en Franz Liszt. Hier zingt hij, met John Wustman aan de piano, het eerste van de drie Petrarca-sonnetten van Liszt."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.