Kaija Saariaho − fascineert met haar klankwerelden
- Klassiek
- Kaija Saariaho − fascineert met haar klankwerelden
Deze week is het voor de vierde keer Female Friday. Elke vrijdag staat er in Podium (NTR) een andere vrouwelijke componist centraal. Presentator Dieuwertje Blok gaat samen met redacteuren Rachel Pouwer en Judith van Leeuwen op zoek naar een onterecht vergeten componist. Tot de Klassieke Top 400 begint in september lichten we er wekelijks één uit. Op vrijdag 9 juni duiken we in de fascinerende klankwereld van Kaija Saariaho.
Video niet beschikbaar
Female Friday met Kaija Saariaho audio
Op vrijdag 2 juni overleed Kaija Saariaho. De Finse componist bracht akoestische en elektronische klanken zo samen dat ze naadloos met elkaar verweven waren. De diepzinnigheid die haar werken kenmerkt, maakt dat ze van grote betekenis is geweest voor de westerse muziek.
foto: AFP / Emmi Korhonen
Oratorium of opera
In Podium laat redacteur Judith van Leeuwen een belangrijk werk uit haar oeuvre horen. Het gaat om het oratorium (zelf noemde ze het de opera) La Passion de Simone uit 2006. Het is prachtige muziek over de bijzondere Franse filosoof en politiek activist Simone Weil. Ze overleed in 1943 aan de gevolgen van tuberculose en honger omdat ze, uit solidariteit, niet meer wilde eten dan het toegestane rantsoen.
Boeken van Simone Weil
“Ik las de boeken van Simone Weil sinds mijn jeugd,” zegt Saariaho. “De Finse vertaling van haar boek Zwaartekracht en genade was één van de weinige dingen die ik in mijn tas had toen ik in 1981 naar Duitsland reisde om daar compositie te studeren.” De componist hield zich lang met het werk van de filosoof bezig. “Ik begon haar boeken in het Frans te lezen en leerde meer over haar leven.”
Passiespeltraditie
Niet zo vreemd dus dat de werken van Simone Weil in de opera een centrale rol vervullen. Het is een stuk in de passiespeltraditie met episodes in haar leven die verband houden met de staties van de kruisweg. Het is gecomponeerd voor koor, sopraan solist, gesproken stem, orkest en elektronische instrumenten. Saariaho noemt de opera zelf ‘een testament voor haar kinderen’. Het stuk ging in 2006 in première.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wil je meer weten over Female Friday? Neem een kijkje op onze speciale themapagina.