De Mengtafel
NTR

De Mengtafel: upsammy en Oceanic

foto: NPO Radio 4
  1. Klassiekchevron right
  2. De Mengtafel: upsammy en Oceanic

In de podcastserie De Mengtafel duikt presentator Andrew Makkinga met mensen uit de elektronische muziekscene in de klassieke muziek. Hij wordt bijgestaan door klassiek muziekkenner en musicus Carel den Hertog. Eén klassiek werk is het startpunt van een zoektocht door genres. In de vierde aflevering spreekt Andrew met producer en DJ upsammy en producer Oceanic.

DJ en producer upsammy, oftewel Thessa Torsing. Een echte star from the underground. Ze brengt nieuwe geluiden, en voor die nieuwe geluiden put ze inspiratie uit van alles om zich heen, maar ook uit klassieke muziek. Thessa heeft haar favoriete klassieke muziek meegenomen én vriend en collega Oceanic a.k.a. Job Oberman. Hij brengt ook graag nieuwe muziek en betoverde regelmatig clubs met zijn techno en ambient sets.

Upsammy is vrij recent echt op onderzoek uitgegaan naar klassieke muziek en hoe zich dat in de afgelopen eeuw heeft ontwikkeld, en toen ontdekte ze de muziek van Arnold Schönberg. Maar vroeger danste ze al graag op de minimal music van Steve Reich. Job kiest voor een plaat met Sacred Harp Singing, gezongen volksmuziek uit de VS. Het levert meteen een fijn gesprek op vol inspiratie en muzikale uitwisseling. En natuurlijk laat upsammy ook nog een preview horen van haar nieuwste EP Bend die eind februari verschijnt.

Beluister aflevering 4 van De Mengtafel

#4 - upsammy & Oceanic - De Mengtafel

Beluister alle klassieke muziek uit de aflevering

Over upsammy

De muziek van upsammy zit vol borrelende elektriciteit en klinkt als glinsterende bladeren. Ze creëert en verklankt ruimte die paradoxaal genoeg zowel comfort als desolaatheid ademt.

Met een scherp oor voor kristallen melodielijnen en complexe ritmes, put haar muziek uit electro en IDM. Moeiteloos glijdt ze door tempi, ruimte en tijd terwijl een organisch zacht gezoem van gedigitaliseerde natuur weerklinkt.

Haar avontuurlijke en verhalende aanpak hoor je ook zeker terug in de levendige dj-sets van upsammy. Inmiddels neemt ze een stevige positie in de contemporaine "leftfield" elektronische muziekwereld met onder meer een residency in De School en uitnodigingen voor legendarische instituten als de Panorama Bar en Robert Johnson.

upsammy, Thessa Torsing in het dagelijkse leven , studeerde beeld- en mediatechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze is buitengewoon geïntrigeerd door textuur, schaduw en reflectie. Deze elementen vormen de kern van haar bijzondere esthetiek op het grensvlak van industrieel en ecologisch. Als multidisciplinair kunstenaar onderzoekt ze de interacties tussen die elementen door middel van fotografie en video. Het zijn verkenningen die ze tegelijkertijd toepast in haar muziekproductieproces.

Sinds 2017 heeft Torsing een reeks veelgeprezen singles en EP's en Albums uitgebracht op labels Nous'klaer Audio , Die Orakel en Dekmantel.

Beeld: Laila Cohen

Over Oceanic

Oceanic, alias Job Oberman, wordt geroemd als vooruitstrevende techno-dj die een paar spannende platen uitbracht via het succesvolle Rotterdamse label Nous’Klaer Audio van z'n broer Sjoerd. Job draaide veelal in De School en Garage Noord en geeft soms betoverende livesets met een nogal opmerkelijke synthesizer met snaren. Job zat eerst in het fameuze dj-collectief Malawi en speelt nu live of draait als Oceanic. Job woont samen met z'n twee broers Sjoerd en Chrisin een groot huis in Rotterdam, dat ze de Obermansion noemen en ze maken alle drie muziek.

Vorig jaar kwam een bijzondere samenwerking van Job uit met stemkunstenares Greetje Bijma. Het album Swallow A Party is het resultaat van onverwachte muzikale ontmoeting. In een vruchtbare tweedaagse studiosessie ontstond een mini-album, een onweerstaanbare dynamiek en een nieuwe vriendschap. Oceanics mechanische ritmestructuren vol minimale melodische invullingen krijgen extra kick door de evenwel melodische als ritmische vocale acrobatiek die Bijma er naadloos overheen legt - of waarmee ze het geheel juist overhoop gooit. Een perfecte aanvulling zo, door het schijnbare contrast tussen de ingehouden techno en de bijzonder expressieve stemkunst.

Beeld: Timo Pisart

Bron omslag: Voyage Select / Timo Pisart

Ster advertentie
Ster advertentie