James Wood componeerde muziek over het einde der tijden
- Klassiek
- James Wood componeerde muziek over het einde der tijden
Rampen in onze tijd als aankondigingen van het einde der tijden. De Britse componist James Wood buigt zich hierover in zijn oratorium met de veelzeggende titel Apokalypsis. Donderdagavond klinkt de Nederlandse première van het stuk in het Muziekgebouw aan het IJ. Wat opvalt is de bijzondere bezetting met Collegium Vocale Gent, zeven saxofonisten van het Belgische collectief BL!NDMAN en organist Darius Battiwalla. Je hoort het grootschalige werk live in het Avondconcert.
In het oratorium Apokalypsis trekt Wood een parallel tussen de rampen in onze tijd en die in het laatste Bijbelboek: De Openbaring van Johannes. Dat beschrijft het einde van de wereld, door onder meer een vuurzee, een sprinkhanenplaag en een aardbeving. Het werk bestaat uit 39 delen en is verdeeld in zeven secties. Iedere sectie gaat over een catastrofe die Johannes beschrijft. De componist gaf de secties, of eigenlijk visioenen de titels Fire, Eruption, Poison, Eclipse, Heat, Jihad en Deception mee.
Klimaatverandering
De componist windt zich op over de klimaatverandering. En vooral over de reactie van de mens daarop. "Pogingen om de ultieme catastrofe af te wenden worden voortdurend ondergraven door bureaucratische onmacht én politieke onwil", zegt hij in de een toelichting op het werk. "Ik heb tekst uit het laatste Bijbelboek genomen en heb die samengebracht met gedichten van nu, teksten van blogs, verhalen uit de krant en materiaal dat ik zelf samenstelde. De gelijkenis tussen wat Johannes schetst en de gebeurtenissen in onze wereld is frappant."
Bijzondere klankervaring
De zeven visioenen worden verkondigd door de zeven saxofonisten van Belgische saxofoonensemble BL!NDMAN. De leden spelen verschillende saxofoons, van sopraan tot contrabassaxofoon. Een bijzondere klankervaring, want ze zitten rondom het publiek, terwijl het koor op het podium staat. Het is een bewuste keuze van Wood. “Op deze manier naar muziek luisteren is een compleet andere ervaring dan wanneer het geluid alleen van het podium komt. Je begeeft je in het stuk, je bent onderdeel van het werk op het moment van uitvoering. Ik vind dat oneindig boeiend.”
Donderdagavond beleeft Apokalypsis zijn Nederlandse première in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. Met onder meer Collegium Vocale Gent en het saxofoonensemble Bl!NDMAN. Het concert is rechtstreeks te horen in het Avondconcert bij NPO Klassiek. Lees meer info op de website