Zoektocht naar acceptatie in nieuw vioolconcert Karmit Fadael
- Klassiek
- Zoektocht naar acceptatie in nieuw vioolconcert Karmit Fadael
"Het is goed zoals het is." Dat schreef solist Pieter van Loenen boven het derde deel van het nieuwe vioolconcert van componist Karmit Fadael. In dat deel vond hij eindelijk de acceptatie in de zoektocht die de componist hem in de eerste twee delen had voorgeschoteld.
Zoals een roofvogel zijn prooi vangt, zo pakte de stress Karmit Fadael beet toen zij de opdracht van het Noord-Nederlands Orkest kreeg een vioolconcert te componeren. De Nederlands-Israëlische componist uit Friesland ging weer studeren bij haar oude docent Martin Padding en ging in therapie om met de stress om te leren gaan. Ze is er positiever uitgekomen: "Ik ben als mens veranderd."
De moeite en frustratie is in de muziek terug te horen. Violist Pieter van Loenen en Fadael beschrijven de eerste twee delen allebei als een zoektocht. Die is niet bevredigend, maar er is wel acceptatie te vinden in het laatste deel.
Dat deel is rustig, atypisch voor een laatste deel van een vioolconcert. Daar vinden de luisteraar en musicus acceptatie voor imperfectie. De frictie in de eerste twee delen wordt langzaam achterwege gelaten.
Op de vraag wat ze hoopt dat mensen meenemen na de uitvoering van haar stuk zegt Karmit Fadael: "Ik hoop dat ze een fijne ervaring hadden en de waan van de dag zijn vergeten. Ze mogen erin vinden wat erin willen vinden."
Het stuk ging op 11 april in première in het Muziekgebouw aan 't IJ. Uitvoerenden waren het Noord-Nederlands Orkest met solist Pieter van Loenen. Het Avondconcert zond het concert live uit op NPO Klassiek.