Karina Canellakis covert De zaak Makropulos
- Concerten
- Karina Canellakis covert De zaak Makropulos
Met Vĕc Makropulos (De zaak Makropulos) zet chef-dirigent Karina Canellakis haar Janáček-cyclus voort. Wie de eerdere opera’s van deze bijzondere Tsjechische componist onder haar baton heeft gehoord, weet dat de verwachtingen hooggespannen zijn.
Afspeellijst is niet beschikbaar.
zondag 24 maart 2024
OmroepNTR
ComponistenLeos Janácek
UitvoerendenLeos Janacek (Tekstschrijver), Sally Matthews (Emilia Marty - sopraan), Magnus Vigilius (Albert Gregor - tenor), Natalia Skrycka (Kristina - sopraan), Bo Skovhus (Jaroslav Prus - bariton), Linard Vrielink (Janek, zijn zoon - tenor), Seth Carico (Dr. Kolenatý - bas-bariton), Paul Curievici (Vitek - tenor), Arnold Bezuyen (Hauk-Sendorf - tenor), Warenberg, Maria (Komorná - mezzosopraan), Tim Kuypers (Strojnik - bariton), Iris van Wijnen (Poklízecka - mezzosopraan)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest; [Mannen van het] Groot Omroepkoor
TijdperkenVroeg twintigste eeuw
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Programma
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Karina Canellakis, dirigent
Martina Batič, koordirigent
Emilia Marty: Sally Matthews, sopraan
Jaroslav Prus: Bo Skovhus, bariton
Dr. Kolenatý: Seth Carico, bas-bariton
Albert Gregor: Magnus Vigilius, tenor
Vitek: Paul Curievici, tenor
Hauk-Sendorf: Arnold Bezuyen, tenor
Janek: Linard Vrielink, tenor
Kristina: Natalia Skrycka, sopraan
Komorná: Maria Warenberg, mezzosopraan
Strojnik: Tim Kuypers, bariton
Poklízecka: Iris van Wijnen, mezzosopraan
Janáček - De zaak Makropulos
Duik in het leven van Leoš Janáček:
Componist - Leoš Janáček
De top van de twintigste eeuw
Hoewel Leoš Janáček pas rond zijn vijftigste echt begon met het schrijven van opera’s, behoren zijn muziekdramatische werken tot de belangrijkste van de twintigste eeuw. In zijn finale periode combineerde hij zijn klassieke ervaring met de invloeden van de Moravische en Boheemse volksmuziek en ontwikkelde hij zijn bijzondere spraakmelodie.
Sally Matthews als eeuwen voortlevende dame
De zaak Makropulos, die in 1926 in première ging, is Janáčeks voorlaatste opera. De sopraan Sally Matthews vertolkt het centrale personage van Emilia Marty, de vierhonderd jaar oude dame die steeds in een nieuwe gedaante voortleeft, maar nu eindelijk wil sterven. De componist vervlecht haar meeslepende verhaal op virtuoze wijze met een kafkaiaanse rechtszaak; alleen al daarmee is het het een unieke opera.