Concert

Dido en Aeneas van Graupner

foto: Andrea Marcon (c) Daniele Caminiti
  1. Concertenchevron right
  2. Dido en Aeneas van Graupner

In het afgelopen seizoen presenteerde de ZaterdagMatinee Graupner als componist van kerkelijke cantates – hij schreef er ruim 1400. Maar hij componeerde ook acht opera’s, waarvan Dido in 1707 de eerste en de succesvolste was.

Concertgebouw, 24 februari 2024

La Cetra Barockorchester Basel

Andrea Marcon, dirigent

Dido: Robin Johannsen, sopraan
Anna: Alicia Amo, sopraan
Aeneas: Emiliano Gonzalez Toro, tenor
Hiarbas / Elgabal: Andreas Wolf, bariton
Juba: José Antonio López, bariton
Menalippe: Chelsea Zurflüh, sopraan
Achates / Disalces: Raphael Höhn, tenor*


Graupner
- Dido, Königin von Carthago (Nederlandse première)


*De eerder aangekondigde tenor Jorge Franco wordt vervangen door de tenor Raphael Höhn

Afspeellijst is niet beschikbaar.

Opnamedatum

zaterdag 24 februari 2024

Omroep

NTR

Componisten

Christoph Graupner

Uitvoerenden

Heinrich Hinsch (Tekstschrijver), Robin Johannsen (Dido - sopraan), Alicia Amo (Anna/Juno - sopraan), Emiliano Gonzalez Toro (Aeneas - tenor), Chelsea Zurflüh (Menalippe - sopraan), Andreas Wolf (Hiarbas/Elgabal - bariton), José Antonio López (Juba - bariton), Raphael Höhn (Achates/Disalces - tenor), Andrea Marcon (Dirigent)

Ensembles

La Cetra Barockorchester Basel

Tijdperken

Hoog barok

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Dido’s tragische einde

Net als eerder bij Cavalli en Purcell, en later Berlioz, is het verhaal bij Christoph Graupner gebaseerd op de ongelukkige liefde tussen de Trojaanse held Aeneas en koningin Dido, die over Carthago regeert. Het tragische einde, met de zelfdoding van Dido, was eigenlijk ongebruikelijk. Al haar aria’s staan niet toevallig in een mineur-toonsoort. Graupners versie is een Duitstalige opera, maar dan wel doorspekt met zestien virtuoze Italiaanse aria’s, duetten en ensembles, iets wat in zijn tijd niet ongebruikelijk was.

Nederlandse première met Andrea Marcon

Componist Graupner werd in 1705 bij het Theater am Gänsemarkt in Hamburg als klavecinist aangenomen, en hij leerde daarmee meteen de bloeiende operacultuur van de stad kennen, de theaterwereld die Keiser en Händel aanvoerden. Deze Nederlandse première staat onder leiding van dirigent Andrea Marcon, niet voor niets een regelmatige gast in de ZaterdagMatinee.

Ster advertentie
Ster advertentie