Monteverdi’s sollicitatie: de onvolprezen Mariavespers
- Concerten
- Monteverdi’s sollicitatie: de onvolprezen Mariavespers
Met zijn eigen ensemble I Gemelli en een keur aan internationale solisten wagen de Zwitsers-Chileense tenor Emilio Gonzalez Toro en sopraan Shira Patchornik zich aan het nec plus ultra van de vroegbarokke religieuze muziek in Italië.
Vespro della Beata Vergine, 1610 (Mariavespers) - compleet
Monteverdi's sollicitatie
Claudio Monteverdi
Uitvoerenden: Shira Patchornik (sopraan), Mayan Rachel Goldenfeld (sopraan), Éléonore Pancrazi (mezzosopraan), Helen Charlston (alt), Emiliano Gonzales Toro (tenor), Zacher Wilder (tenor), Nicolas Brooymans (bas), Fulvio Bettini (bariton), Emiliano Gonzales Toro (Dirigent), I Gemelli [instrumentalisten]
zaterdag 15 februari 2025
OmroepNTR
ComponistenClaudio Monteverdi
UitvoerendenShira Patchornik (sopraan), Mayan Rachel Goldenfeld (sopraan), Éléonore Pancrazi (mezzosopraan), Helen Charlston (alt), Zacher Wilder (tenor), Nicolas Brooymans (bas), Fulvio Bettini (bariton), Emiliano Gonzales Toro (Dirigent)
EnsemblesI Gemelli [instrumentalisten]
TijdperkenRenaissance
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Programma
Ensemble I
Gemelli
Emiliano Gonzalez Toro tenor en leiding
Shira Patchornik sopraan
Mayan
Goldenfeld sopraan
Éléonore Pancrazi mezzosopraan
Helen
Charlston alt
Zachary Wilder tenor
Nicolas Brooymans bas
Fulvio Bettini bariton
Monteverdi - Mariavespers
Geen baan in Rome
Monteverdi’s zogenaamde Mariavespers worden beschouwd als het portfolio waarmee hij hengelde naar een baan in Rome. Hij laat inderdaad zien dat hij bedreven is in alle stijlen en technieken die er op dat moment toe doen: van de intieme solo’s en duetten in de nieuwe operastijl tot aan de grote polyfone, tot wel tienstemmige psalmen. Dat alles gefundeerd op het eeuwenoude gregoriaans en doorspekt met somptueuze instrumentale muziek.
Hoogtepunt uit de vroegbarok
Jammer
voor de paus, maar in plaats van de Sint Pieter in Rome werd het de
San Marco in Venetië. Het is een van de grote wapenfeiten van de
oude-muziekbeweging dat de Mariavespers
sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw gezelschap bieden aan
Bachs passies en Mozarts Requiem
op de eenzame hoogte van de allerbeste religieuze werken die ooit
werden geschreven.