Hartmut Haenchen dirigeert Brahms en Haydn
- Concerten
- Hartmut Haenchen dirigeert Brahms en Haydn
Dirigent Hartmut Haenchen is al jaren een geliefde dirigent in Nederland. Als vaste gastdirigent van het Noord Nederlands Orkest laat hij op dit concert Symfonie nr.1 van Brahms en Celloconcert in D van Haydn horen, met Victor Julien-Laferrière, in 2017 winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd, als solist.
Brahms 1 en Celloconcert van Haydn
Soundscape and Toccata for Symphony Orchestra
Sipke Hoekstra
Uitvoerenden: Hartmut Haenchen (Dirigent), Noord Nederlands Orkest
Concert voor cello en orkest nr.2, Hob.VIIb, nr.2 in D gr.t. - compleet
Joseph Haydn
Uitvoerenden: Victor-Julien Lafferière (cello), Hartmut Haenchen (Dirigent), Noord Nederlands Orkest
Suite voor cello nr.6, BWV.1012 in D gr.t. - deel II, "Allemande" (Toegift)
Johann Sebastian Bach
Uitvoerenden: Victor-Julien Lafferière (cello)
Symfonie nr.1, op.68 in c kl.t. - compleet
Johannes Brahms
Uitvoerenden: Hartmut Haenchen (Dirigent), Noord Nederlands Orkest
vrijdag 28 februari 2025
OmroepAVROTROS
ComponistenJohannes Brahms, Johann Sebastian Bach, Joseph Haydn, Sipke Hoekstra
UitvoerendenVictor-Julien Lafferière (cello), Hartmut Haenchen (Dirigent)
EnsemblesNoord Nederlands Orkest
TijdperkenNieuwste muziek, Klassiek, Hoog barok, Romantisch
LocatieTivoliVredenburg, Utrecht
Wie is Sipke Hoekstra?
Sipke Hoekstra (1976) is violist, musicoloog, arrangeur en componist. Dat hij veel verschillende genres en stijlen beheerst, blijkt wel uit zijn nieuwe werk Soundscape and Toccata for Symphony Orchestra. Het Noord Nederlands Orkest speelt hiervan de wereldpremière. een uiterst contrastrijk symfonisch tweeluik.
Harmut Haenchen is in Nederland een zeer graag geziene gast. Jarenlang was hij chef van het Nederlands Philharmonisch Orkest en De Nederlandse Opera, maar nog steeds staan de liefhebbers in de rij voor hem. Met het Noord Nederlands Orkest laat hij de Eerste symfonie van Brahms klinken ‘zoals die moet klinken’, aldus De Volkskrant. Daarnaast wijst hij cellist Victor Julien-Laferrière de weg door Haydns Celloconcert in D. Johannes Brahms nam de tijd voor zijn Eerste symfonie. Vijftien jaar had hij nodig. En toen hij op 43-jarige leeftijd zijn eersteling presenteerde, werd deze meteen weggezet als ‘de Tiende van Beethoven.’ Nu ja, weggezet…? ‘Niemand heeft het werk van Beethoven zo dicht benaderd’, schreef de gevreesde criticus Eduard Hanslick lovend. Brahms was not amused. Hij vond dat zelfs ‘een ezel’ kon horen dat hij uit Beethovens Negende citeerde. Haydns tweede celloconcert, het Celloconcert in D, werd pas in 1951 definitief aan de Duitse componist toegeschreven. Achter het concert dat hij twintig jaar na zijn beroemde eersteling in C schreef, stond jarenlang de naam van de solocellist van het Esterhazy-orkest waar Haydn de leiding over had. Haydn componeerde zijn Celloconcert in samenwerking met zijn vaste cellist van het Esterházy hoforkest. Inmiddels is dit concert, minder virtuoos dan het concert in C, een ware prooi voor de echte verhalenvertellers zoals Victor Julien-Laferrière.
Bron: tivolivredenburg.nl
Luister naar Prelude, de digitale inleiding van het AVROTROS Vrijdagconcert:
Prelude: Brahms 1 en Celloconcert van Haydn (28 februari 2025) - AVROTROS Vrijdagconcert
Meer weten over Hartmut Haenchen?

Hartmut Haenchen