Utrechter Passion op Festival Oude Muziek Utrecht
- Concerten
- Utrechter Passion op Festival Oude Muziek Utrecht
De Utrechter Passion is niets anders dan Bachs Johannes Passion met een nieuw libretto. In plaats van de lijdensweg van Christus richt het verhaal zich op het leed van LGBTQIA+ mensen, die vroeger en nu werden gediscrimineerd en vermoord. Dit project wil niet provoceren of het Bijbelse passieverhaal verzwakken; het draait om de serieuze kwestie over onze houding tegenover het leed van mensen die vanwege hun seksualiteit of hun genderdiversiteit werden of worden vervolgd.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Johannes Passie met nieuwe tekst van Thomas Höft
Dit concert is niet meer beschikbaar
Johannespassion BWV.245 ; Deel I - compleet (tekst van Thomas Höft)
Johann Sebastian Bach
Uitvoerenden: Thomas Höft (Tekstschrijver), Susanne Elmark (sopraan), Yosemeh Adjei (countertenor), Raphael Höhn (verteller - tenor), Markus Scháfer (tenor), Dietrich Henschel (bariton), Micheal Hell (Dirigent), Art House 17
Johannespassion BWV.245 ; Deel II - compleet (tekst van Thomas Höft)
Johann Sebastian Bach
Uitvoerenden: Thomas Höft (Tekstschrijver), Susanne Elmark (sopraan), Yosemeh Adjei (countertenor), Raphael Höhn (verteller - tenor), Markus Scháfer (tenor), Dietrich Henschel (bariton), Micheal Hell (Dirigent), Art House 17
woensdag 31 augustus 2022
OmroepAVROTROS
ComponistenJohann Sebastian Bach
UitvoerendenThomas Höft (Tekstschrijver), Susanne Elmark (sopraan), Yosemeh Adjei (countertenor), Raphael Höhn (verteller - tenor), Markus Scháfer (tenor), Dietrich Henschel (bariton), Micheal Hell (Dirigent)
EnsemblesArt House 17
TijdperkenHoog barok
LocatieTivoliVredenburg, Utrecht
Wat als Bach de vervolging van LGBTQIA+ mensen op muziek had willen zetten?
Hij zou geen schijn van kans hebben gehad, want deze mensen werden in zijn tijd diep veracht in Europa. Vandaag worden ze op veel plaatsen nog steeds gediscrimineerd en vervolgd, maar bestaat er ook de mogelijkheid om daar aandacht voor te vragen en op te komen voor gelijkheid en erkenning. Dat is precies wat het nieuwe libretto doet. Bach schreef met zijn Johannes Passion muziek die lijden en hoop verklankt. Zijn muziek blijft volledig intact in de uitvoering van ĀRT HOUSE 17. Alles klinkt hetzelfde, behalve de woorden, die zich volledig voegen naar de melodische lijnen van de componist.
De verhalen uit het nieuwe libretto (zie pdf hierboven) komen uit historische bronnen. Alle bij naam genoemde personen hebben werkelijk geleefd en hun lot is in vele archiefdocumenten beschreven. Twee gebeurtenissen uit de tijd van Bach staan centraal. Het eerste speelt zich af omstreeks 1730, toen er in Utrecht een golf van vervolging plaatsvond, waar talrijke homomannen het slachtoff er van werden. Ten tweede is er het tragische verhaal van de trans persoon Anastasius Lagrantinus Rosenstengel, die in 1721 in Halberstadt geëxecuteerd werd, omdat hij als man met een vrouw samenleefde, terwijl de omgeving hem defi nieerde als vrouw.
Verder behandelt het nieuwe libretto recente gebeurtenissen van homohaat, zoals het bloedbad in de homonachtclub Pulse in Orlando en het geweld tegen lesbische vrouwen in Mexico. Het resultaat is ongeloofl ijk. De beroemde passies van Bach zijn ons zo vertrouwd dat we de tekst soms uit het hoofd kennen en we ons elke jaar weer verheugen om deze bekende werken opnieuw uit te voeren. Hierdoor gaan de actualiteit van het drama en de schrijnende uitspraken uit het oorspronkelijke libretto meer en meer verloren. Hoe kunnen we anno 2022 nog de schok ervaren, die Bachs passies in de Leipziger kerken in de achttiende eeuw veroorzaakten? We vinden het herschrijven van deze passie een spannend experiment binnen de historische uitvoeringspraktijk. Het stelt ons in staat om de muziek van Bach op een geheel nieuwe manier te ervaren en emoties, die verdoezeld waren door het patina van de lange uitvoeringstraditie, opnieuw te ontdekken.
Thomas Höft