Het aangrijpende Stabat Mater
- Concerten
- Het aangrijpende Stabat Mater
Grootste werk op het programma is het Stabat Mater (De moeder stond) van Domenico Scarlatti. Zijn roem berust vooral op zijn 550 klavecimbelsonates, maar in zijn jongere jaren in Napels schreef hij ook opera’s en heel wat kerkmuziek. Het bekendste daarvan is dit Stabat Mater uit 1715, dat maar liefst tienstemmig is. Met ‘vlekkeloze zang’ en ‘rijke klank’ zorgt Cappella Amsterdam voor een perfecte balans, aldus Music Web International.
Stabat Mater
Missa pro defunctis - "Dies irae"
Antonio Lotti
Uitvoerenden: Pieter-Jan Belder (klavecimbel + orgel), Israel Golani (theorbe), Hen Goldsobel (contrabas), Barbara Kernig (cello), Geoffroy Jourdain (Dirigent), Cappella Amsterdam
Picollo requiem
Matteo Gualandi
Uitvoerenden: Geoffroy Jourdain (Dirigent), Cappella Amsterdam
Cuerpo desierto
Silvia Borzelli
Uitvoerenden: Geoffroy Jourdain (Dirigent), Cappella Amsterdam
Miserere mei, Deus
Leonardo Leo
Uitvoerenden: Pieter-Jan Belder (klavecimbel + orgel), Israel Golani (theorbe), Hen Goldsobel (contrabas), Barbara Kernig (cello), Geoffroy Jourdain (Dirigent), Cappella Amsterdam
Credo in F gr.t. - Crucifixus à 8
Antonio Lotti
Uitvoerenden: Pieter-Jan Belder (klavecimbel + orgel), Israel Golani (theorbe), Hen Goldsobel (contrabas), Barbara Kernig (cello), Geoffroy Jourdain (Dirigent), Cappella Amsterdam
Stabat Mater - compleet
Alessandro Scarlatti
Uitvoerenden: Pieter-Jan Belder (klavecimbel + orgel), Israel Golani (theorbe), Hen Goldsobel (contrabas), Barbara Kernig (cello), Geoffroy Jourdain (Dirigent), Cappella Amsterdam
zaterdag 25 januari 2025
OmroepNTR
ComponistenMatteo Gualandi, Leonardo Leo, Antonio Lotti, Alessandro Scarlatti, Silvia Borzelli
UitvoerendenPieter-Jan Belder (klavecimbel + orgel), Israel Golani (theorbe), Hen Goldsobel (contrabas), Barbara Kernig (cello), Geoffroy Jourdain (Dirigent)
EnsemblesCappella Amsterdam
TijdperkenHoog barok, Nieuwste muziek
LocatieMuziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
Meestal is het Jezus wiens lijden centraal staat, maar nu is het zijn moeder. Behalve Scarlatti’s werk klinken er nog vijf Italiaanse koorwerken rond het lijden van de Maagd Maria. Van de 18e-eeuwse Italianen Leo en Lotti tot een speciaal opdrachtwerk van Silvia Borzelli waarvan de inkt nog nat is.
Lees het interview met Silvia Borzelli (in het Engels) door muziekjournalist Thea Derks.
Bron: muziekgebouw.nl