De vrome legende van Liszt
- Concerten
- De vrome legende van Liszt
Franz Liszt begon zijn carrière als een piano-virtuoos die de speeltechniek van zijn instrument enorme impulsen gaf.
De vrome legende van Liszt
Die Legende von der heiligen Elisabeth S.2 - deel I
Franz Liszt
Uitvoerenden: Gabriela Scherer (sopraan - Elisabeth), Dorottya Láng (mezzosopraan - Landgräfin Sophie), Bogdan Talos (bas - Landgraf Hermann Friedrich II), Johannes Kammler (bariton - Landgraf Ludwig), Zoltán Nagy (bas-bariton - Ungarische Magnat, Senechal), György Vashegyi (Dirigent), Hongaars Nationaal Koor; Nationaal Kinderkoor; Hongaars Nationaal Filharmonisch Orkest
Die Legende von der heiligen Elisabeth S.2 - deel II
Franz Liszt
Uitvoerenden: Gabriela Scherer (sopraan - Elisabeth), Dorottya Láng (mezzosopraan - Landgräfin Sophie), Bogdan Talos (bas - Landgraf Hermann Friedrich II), Johannes Kammler (bariton - Landgraf Ludwig), Zoltán Nagy (bas-bariton - Ungarische Magnat, Senechal), György Vashegyi (Dirigent), Hongaars Nationaal Koor; Nationaal Kinderkoor; Hongaars Nationaal Filharmonisch Orkest
zaterdag 12 oktober 2024
OmroepNTR
ComponistenFranz Liszt
UitvoerendenGabriela Scherer (sopraan - Elisabeth), Dorottya Láng (mezzosopraan - Landgräfin Sophie), Bogdan Talos (bas - Landgraf Hermann Friedrich II), Johannes Kammler (bariton - Landgraf Ludwig), Zoltán Nagy (bas-bariton - Ungarische Magnat, Senechal), György Vashegyi (Dirigent)
EnsemblesHongaars Nationaal Koor; Nationaal Kinderkoor; Hongaars Nationaal Filharmonisch Orkest
TijdperkenRomantisch
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Pianovirtuoos met religieuze wijding
Vanaf zijn veertigste was Liszt hofkapelmeester in Weimar en als componist de uitvinder van het symfonische gedicht. Rond zijn vijftigste verhuisde hij naar Rome, ontving een religieuze wijding, noemde zich abbé Liszt en componeerde een groot aantal religieus getinte koorwerken. Liszt was de schoonzoon van (en goed bevriend met) de twee jaar jongere Richard Wagner.
Fresco’s komen tot klinken
Beide
mannen hebben elkaar zeker beïnvloed, maar Liszt had voor het
componeren van een opera niet het benodigde instinct. Toch waagde hij
zich aan een nieuw genre: een concertopera/oratorium op een religieus
getint thema: de Legende van de Heilige Elisabeth. In 1855 schilderde
Moritz von Schwind zes fresco’s over het leven van Sint Elisabeth
voor de Wartburg in Thüringen. Liszt liet zich daar inspireren tot
een werk waarin dramatiek hand in hand gaat met statische vroomheid.
Een uitgelezen kans om kennis te maken met een van de meest
intrigerende partituren van deze negentiende-eeuwse muzikale reus.