Rond Haydns Honderdste symfonie
- Concerten
- Rond Haydns Honderdste symfonie
Joseph Haydn en Giovanni Battista Viotti: zij trokken ruim 230 jaar geleden naar de muzikale ‘hotspot’ Londen. Hun inspiratiebron: Christoph Willibald von Gluck. Die schreef nog dertig jaar eerder zijn ballet Don Juan.
Rond Haydns Honderdste symfonie
I trionfi del fato - "Les Ombres"
Agostino Steffani
Uitvoerenden: Diego Fasolis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Don Juan - Sinfonia
Christoph Willibald Gluck
Uitvoerenden: Diego Fasolis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Concert voor viool en orkest nr.22, G.97 in a kl.t. - compleet
Giovanni Battista Viotti
Uitvoerenden: Liya Petrova (viool), Diego Fasolis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Funk the String
Aleksey Igudesman
Uitvoerenden: Liya Petrova (viool)
Symfonie nr.100 in G gr.t., "Military" - compleet
Joseph Haydn
Uitvoerenden: Diego Fasolis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Symfonie nr.100 in G gr.t., "Military" - Slotfragment
Joseph Haydn
Uitvoerenden: Diego Fasolis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
zaterdag 29 april 2023
OmroepNTR
ComponistenChristoph Willibald Gluck, Joseph Haydn, Agostino Steffani, Giovanni Battista Viotti, Aleksey Igudesman
UitvoerendenLiya Petrova (viool), Diego Fasolis (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenKlassiek, Nieuwste muziek
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Radio
Filharmonisch Orkest
Diego Fasolis dirigent
Liya Petrova viool
Steffani Les Ombres
Gluck
Don Juan
Viotti
Vioolconcert nr. 22
in a
Haydn
Symfonie nr. 100 in
G ‘Militaire’
Rond Haydns Honderdste symfonie
Joseph Haydn en Giovanni Battista Viotti: zij trokken ruim 230 jaar geleden naar de muzikale ‘hotspot’ Londen. Hun inspiratiebron: Christoph Willibald von Gluck. Die schreef nog dertig jaar eerder zijn ballet Don Juan.
Haydn
de entertainer
Toen Haydn op 1 januari 1791 in Londen arriveerde, was hij bijna zestig en een beroemdheid die nog nauwelijks buiten Oostenrijk was geweest. Tussen 1791 en 1795 gaf hij in Londen concerten, waarvoor hij twaalf symfonieën componeerde. Haydn was een rasechte entertainer en verraste zijn publiek graag met nieuwe vondsten. In zijn Honderdste symfonie voegde hij aan de orkestbezetting trommels en bekkens toe. Instrumenten die toen nog alleen in de opera en in het leger gebruikt werden. Vandaar de bijnaam ‘Militaire symfonie’.
Liya
Petrova speelt Viotti
De Bulgaarse Liya Petrova treedt in de voetsporen van Haydns collega Viotti – een gevierd vioolvirtuoos die eveneens zijn geluk in Londen wilde beproeven. Op 7 februari 1793 maakte hij zijn Londense debuut, in een benefietconcert dat geleid werd door Haydn. Het zou zomaar kunnen dat hij bij de gelegenheid zijn Vioolconcert nr. 22 presenteerde – een favoriet werk van Brahms, die het in zijn Dubbelconcert citeerde. Gluck was voor Haydn én Viotti een inspiratie, als groot operavernieuwer en als de eerste componist die balletmuziek schreef waarin het drama en niet het hupse dansje de hoofdrol speelde.