Maria João Pires speelt Mozart
- Concerten
- Maria João Pires speelt Mozart
Maria João Pires soleert in Mozarts Negende pianoconcert, ‘Jeunehomme’, en onder leiding van Iván Fischer speelt het Concertgebouworkest muziek van Dvořák en Diepenbrock.
Maria João Pires speelt Mozart
Suite voor orkest, "Marsyas" - deel II, "Entr'acte: zwerftochten door het woud"
Alphons Diepenbrock
Uitvoerenden: Iván Fischer (Dirigent), Koninklijk Concertgebouworkest
Concert voor piano en orkest nr.9, KV.271 in Es gr.t., "Jeunehomme" - compleet
Wolfgang Amadeus Mozart
Uitvoerenden: Maria João Pires (piano), Iván Fischer (Dirigent), Koninklijk Concertgebouworkest
Sonate voor piano nr.12, KV.332 in F gr.t. - compleet
Wolfgang Amadeus Mozart
Uitvoerenden: Maria João Pires (piano)
Symfonie nr.8, op.88 in G gr.t. - compleet
Antonín Dvořák
Uitvoerenden: Iván Fischer (Dirigent), Koninklijk Concertgebouworkest
donderdag 12 december 2024
OmroepNTR
ComponistenWolfgang Amadeus Mozart, Alphons Diepenbrock, Antonín Dvořák
UitvoerendenMaria João Pires (piano), Iván Fischer (Dirigent)
EnsemblesKoninklijk Concertgebouworkest
TijdperkenRomantisch, Klassiek
LocatieKoninklijk Concertgebouw, Amsterdam
Als Maria João Pires achter de toetsen plaatsneemt en je meeneemt naar de klankwereld van Wolfgang Amadeus Mozart, vergeet je de tijd. Dichter bij de componist kun je niet komen! Het 'Jeunehomme'-concert is vernoemd - zo bleek pas in 2004 - naar de amateurpianiste Victoire Jenamy en niet naar de jongeman die Mozart zelf destijds nog was. Honorair gastdirigent Iván Fischer leidt het Concertgebouworkest bovendien in twee werken die barsten van optimisme, levenslust en liefde voor de natuur. Antonín Dvořáks Achtste symfonie is een staaltje van uitgerijpt meesterschap. De componist was inmiddels internationaal beroemd en op de top van zijn kunnen. En naarmate zijn opera-ambitie sterker werd kregen ook zijn symfonieën meer dramatiek, zoals uit de rijkgeschakeerde Achtste blijkt.
Een fraai curiosum is Marsyas van Alphons Diepenbrock, de Nederlandse classicus die componist werd. Hij bleef trouw aan klassiek-Griekse onderwerpen, zoals in zijn toneelmuziek over een faun die de goden uitdaagt voor een muzikaal duel. Hieruit klinkt de Entr'acte, bijgenaamd 'Zwerftochten door het woud'.
Bron: Concertgebouworkest