NTR ZaterdagMatinee: Karina Canellakis dirigeert Janáčeks laatste opera
- Gemiste uitzendingen
- NTR ZaterdagMatinee: Karina Canellakis dirigeert Janáčeks laatste opera
Gepresenteerd door: Hans Haffmans
Live uitzending vanuit het Concertgebouw Amsterdam:
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepmannenkoor
Karina Canellakis, dirigent
Jeremy Bines, koordirigent
Alexandr Petrovič Gorjančikov Joshua Bloom, bas
Aljeja Bekhzod Davronov, tenor
Šiškov Roland Wood, bariton
Placmajor Jan Martiník, bas
Šapkin Alexey Dolgov, tenor
Luka (Filka Morozov) Stephan Rügamer, tenor
Skuratov Julian Hubbard, tenor
Stařeček Frank van Aken, tenor
Vězeň malý Tim Kuypers, bariton
Vězeň vysoký Zbigniew Malak, tenor
Čekunov Frederik Bergman, bas-bariton
Don Juan (Brahmín) Sam Carl, bas-bariton
Poběhlice Martina Myskohlid, mezzosopraan
Leoš Janáček - Uit een dodenhuis
Janáčeks ultieme opera
Het klankbeeld van Janáček kenmerkt zich door een voortdurende afwisseling van lyrische melodieën en obstinate ritmische passages. In zijn Sluwe vosje levert dat verrassend kleurrijke contrasten op, terwijl in De zaak Makropulos die elementen al regelmatig schuren. In zijn allerlaatste opera, Uit een dodenhuis uit zijn sterfjaar 1928, vormt alleen de titel al een omen: de lyriek is er nog, maar zij klonk nog nooit zo wrang en verscheurd. De obstinate ritmes worden – letterlijk – gespeeld door de metalen kettingen van de gevangenen die in dit werk figureren.
Schoonheid in een strafkamp
Janáčeks muzikale testament, dat hij zelf niet meer kon voltooien, is gebaseerd op Aantekeningen uit het dodenhuis van Fjodor Dostojevski. De Russische auteur was zelf politieke gevangene geweest in een strafkamp en put hier uit persoonlijke ervaringen. Maar in dit sombere en zeer realistische verhaal zijn de lichtpuntjes des te feller, zoals de feestavond waar de voorliefde van de componist voor de Moravische volksmuziek doorklinkt. Of de arioso passages die opklinken als de gevangenen een gewonde adelaar verzorgen – een vogel die voor vrijheid en hoop staat.
Het programmaboekje is** hier te vinden.
Ook in dit 64e seizoen is de NTR ZaterdagMatinee een van de mooiste muziekseries van Nederland, waar je het allerbeste dat de concertpraktijk van nú te bieden heeft kan meemaken. In de mooiste concertzaal van Nederland, verspreid via NPO Klassiek en vele andere kanalen: wereldwijd, direct en later terug te horen en te zien.
Meer weten, check de nieuwe brochure!
Gedraaid in deze uitzending
16:46
Sergej Rachmaninov
Het dodeneiland, op.29
Radio Filharmonisch Orkest
Mark Wigglesworth
Eigen opname NPO Klassiek
NTR
16:42
Bach, Johann Sebastian
Partita voor klavecimbel nr.2, BWV.826 in c kl.t. - deel IV, "Sarabande"
16:40
Bach, Johann Sebastian
Partita voor klavecimbel nr.2, BWV.826 in c kl.t. - deel V, "Rondeaux"
16:39
Bach, Johann Sebastian
Partita voor klavecimbel nr.2, BWV.826 in c kl.t. - deel VI, "Capriccio"
16:27
Gustav Mahler
Im Abendrot (arrangement van het Adagietto uit Symfonie nr.5).
Nederlands Kamerkoor
Peter Dijkstra
Alpha
638
16:11
Benjamin Britten
Sea interludes (4), op.33a - compleet
Radio Filharmonisch Orkest
Karina Canellakis
Eigen opname NPO Radio 4
AVROTROS
16:04
Janáček, Leoš
Moravische volksliederen (53) - Sel.
14:17
Janáček, Leoš
Uit een Dodenhuis
14:06
Leos Janácek
Strijkkwartet nr.2, "Intieme brieven" - deel II, "Adagio"
Belcea Quartet
Alpha
454
14:04
Vaste verbinding
MCR 03
Eerdere uitzendingen
NTR ZaterdagMatinee: Karina Canellakis dirigeert Janáčeks laatste opera
za 22 maart14:00 - 17:00
NTR ZaterdagMatinee: Vespers voor de Heilige Cecilia
za 15 maart14:00 - 17:00
NTR ZaterdagMatinee: Amsterdam 750 jaar
za 8 maart14:00 - 17:00
NTR ZaterdagMatinee: onbekende Florence Price tussen Mozart en Beethoven
za 1 maart14:00 - 17:00