Vrije Neo Geluiden
- Klassiek
- Vrije Neo Geluiden
een nieuwe sound voorbij de klassieke wereld
Peltomaa Fraanje Perkolaa
Improvisatie is bijna altijd het startpunt voor de muziek op het tweede album van het trio van zangeres en bespeelster van de middeleeuwse harp Aino Peltomaa, viola da gamba-speler Mikko Perkolaa en pianist Harmen Fraanje. Twee Finnen en een Nederlander die elkaar vonden in een muzikale taal die net zoveel ruimte herbergt als het landschap van Scandinavië. 'Stilte is nooit een probleem', aldus Fraanje in het interview hieronder, waarin hij ook uitlegt waar de titel van hun CD, komorebi, vandaan komt.
interview met pianist Harmen Fraanje
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Marlies du Mosch
Nieuw album van pianiste en componiste Marlies du Mosch. Tien eigen stukken, ingetogen en sfeervolle pianomuziek. Het album heet Inside Outside en het is de Doorgeef-CD van zondag 3 december 2023! Dat betekent dat je de CD kunt winnen met een prijsvraag - maar wel met de bedoeling dat je de CD later ook weer eens doorgeeft aan iemand anders! De prijsvraag: met welke beroemde trompettist maakte Marlies een paar jaar geleden opnamen? Stuur je antwoord > per e-mail naar Vrije Geluiden; onder de goede inzendingen wordt de CD verloot.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Matteo Myderwyk
Pianist Matteo Myderwyk is klassiek opgeleid, maar hij nam op een bepaald moment een duik in het diepe door zich helemaal te richten op de vrije impro, om daarna uit te komen bij een heel eigen stijl. Een stijl met eigen werk waarin hij piano en elektronica op een subtiele manier met elkaar verbindt. ZIjn nieuwe album A Brief Nostalgia is de komende week de Hollandse Nieuwe, en hij is live te zien en te horen in TivoliVredenburg op woensdag 29 november 2023, in de Cloud Nine.
Matteo Myderwyk interview (klik op 'speel fragment af')
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Simeon ten Holt
Stelling: de Canto Ostinato markeert het begin van wat wel 'neoklassiek' wordt genoemd, in elk geval in Nederland. Muziek die niet primair intellectueel, maar vooral op louter gevoel en intuïtie ervaren en gewaardeerd wordt. Ook door een publiek dat helemaal niet per se iets met traditionele, of nieuwe, 'klassieke' muziek heeft.
Luister > hier naar het geluidsportret dat Merel Waagmeester, in opdracht van TivoliVredenburg, maakte van Simeon ten Holt. Het was eerder te horen tijdens de Ten Holt-Festival-dag in Utrecht, en in een uitzending van De Concertzender.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ki Oni
Ki Oni is de artiestennaam van Chuck Soo-Hoo, die zijn album 'A Leisurely Swim To Everlasting Life' heeft opgedragen aan zijn grootmoeder. Soo-Hoo licht toe: 'In de Chinese traditie laten familie en vrienden van iemand die gestorven is een paar dagen het licht branden, zodat de geest in hun huis de weg kan vinden om afscheid te nemen voordat de overgang naar het hiernamaals plaatsvindt.’
Chuck Soo-Hoo liet zich inspireren door zijn jeugdherinneringen, de tuin van zijn grootmoeder, en het beeld of het idee van een geest die geleidelijk oplost in het hiernamaals, zwevend over de wereld waarvan afscheid genomen wordt. Om dat hoorbaar te maken mixte Soo-Hoo geluiden die hij opnam op straat, in de metro, op de fiets, enzovoort, met de elektronische klanken die hij met verschillende instrumenten opnam in de studio. Check het hele album > hier op Bandcamp.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
PEAX
NU - NEW UNIVERSE, zo heet het nieuwe album van het duo PEAX, dat bestaat uit saxofonist Ties Mellema en slagwerker Barry Jurjus. De twee speelden en spelen in ensembles en orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, Amsterdam Sinfonietta, het Amstel Quartet en WorldBrass. Maar als PEAX maken ze hun eigen muziek en die staat voor volledige vrijheid. Alle mogelijke grenzen worden geslecht, het woord beperking komt niet meer in hun woordenboek voor.
De muziek van PEAX is geïnspireerd op klassieke structuren maar Ties en Barry gebruiken hedendaagse technieken, ritmes en melodieën en flirten met latin en jazz. Ze gebruiken vrijuit de futuristische klanken van techno en avant-garde, zwepen de luisteraar op maar geven ook ruimte voor reflectie. De superlage subbassen op de synthesizers geven de luisteraar haast een fysieke ervaring. Barry: “Ik ben ervan overtuigd dat als componisten als Beethoven, Mahler en Bruckner over synthesizers hadden kunnen beschikken, ze deze ook zouden hebben gebruikt. De subbassen gaan veel lager dan de contrabas en geven extra gelaagdheid aan de muziek.”
Ties: “Het album staat voor de tijd waarin wij leven. Alles kan en alles mag en alle mogelijke informatie en muziek is voor iedereen in één muisklik beschikbaar. Toch blijven veel mensen in hun eigen subcultuur hangen. Wij willen al die verschillende stijlen bij elkaar brengen. We willen helemaal niet meer bezig zijn met hokjes en stijlen. Muziek is muziek. Alles heeft zijn eigen schoonheid en kan inspireren: van hiphop tot Hazes en van hardrock tot wereldmuziek. En zo willen we ook in het leven staan: een mens is een mens. Luister naar elkaar, leer van elkaar en kom dichter bij elkaar.”
Het album is uit op 17 november en wordt gepresenteerd met een > concert in Splendor in Amsterdam.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het Sound Collective Het Concreet uit Tilburg is een club die experimenteert met analoge elektronische apparatuur, geluidsband en akoestiek. Mooi voorbeeld van waar ze onlangs bij betrokken waren was de voorstelling Minami-no-tori van Daniel Cross met het Nederlandse Kamerkoor NXT, die te zien was tijdens Gaudeamus in september. En onlangs verscheen van Het Concreet een album, op vinyl, getiteld ‘Strangely Similar to the Original’. Een 45-toeren plaat op LP formaat, met daarop drie stukken die een betoverende atmosfeer weten op te roepen. De stukken zijn gemaakt door Mathijn den Duif, Matthijs Leeuwis en Daniel Cross. Weliswaar analoog, en op een analoog medium gepubliceerd, maar toch ook 'gewoon' te vinden op Spotify:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Vrije Geluiden: Forget this night
Erik Voermans
Voorheen Chef Kunst van Het Parool, auteur van tal van uitermate goed leesbare recensies én de onnavolgbare rubriek Eerste Hulp Bij Klassieke Muziek, én van een vuistdikke bundel interviews Van Andriessen tot Zappa, én van de roman Neubach, en daarnaast ook gitarist, bespeler van het door hem zelf 'Orkestre Electrophonique' gedoopte arsenaal aan digitale geluidshulpmiddelen én componist Erik Voermans publiceerde eerder een aantal fraaie CD's, onder meer met trompettist Eric Vloeimans, en kwam recent met instrumentaal werk op het album The Tale of Orpheus and Eurydice. Met naast Voermans een indrukwekkende rol voor saxofonist Yuri Honing, en met de stemmen van Alessandra Striggio en Andrew Keeling. Prachtig en onclassificeerbaar. Gelukkig maar!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hania Rani
Ze gaf een concert in TivoliVredenburg maandagavond 30 oktober 2023: de Poolse pianiste en componiste Hania Rani. Sinds een paar jaar geliefd in de zogenaamde neoklassieke scene, waar pop en klassiek elkaar op een natuurlijke manier raken en overlappen. Rani genoot al enige bekendheid als arrangeur, en met haar band tęskno, toen de Engelse jazztrompettist Matthew Halsall haar contracteerde voor zijn Gondwana-label. Inmiddels heeft ze daar vijf albums uit, waaronder On Giacometti (2023), de soundtrack van een documentaire over de Zwitserse kunstenaar Alberto Giacometti. Op 6 oktober verscheen het nieuwe album Ghosts, waaraan onder andere ook Ólafur Arnalds meewerkte.
'With Ghosts I wanted to start something from scratch, picking tools and stories I was not familiar with, but which felt dear to me. Ghosts is a story about life and death, light and darkness, real and unreal. It’s an attempt to touch ultimate qualities and craft my own mythologies; to face fears, take a deep dive into things that scare me but also seduce me subconsciously. Ghosts collects all of these things together, mixing the past, present and the future into a new sound of mine.'
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hatis Noit
De in Londen wonende maar uit Japan afkomstige vocaliste Hatis Noit was te gast in Nederland, tijdens Sounds of Music in Groningen op 31 oktober 2023 trad ze op in de Martinikerk aldaar. Eerder namen we Hatis Noit op voor de Vrije Geluiden Sessies:
Video niet beschikbaar
Eiko Ishibashi
De Japanse fluitiste en componiste Eiko Ishibashi werd op de World Soundtrack Awards in Gent, op zaterdag 21 oktober 2023, geëerd als ‘Discovery of the year 2022’. Haar muziek bij de prachtige film Drive My Car was al te horen in de Nieuwe Filmmuziek Podcast, maar zoals onderstaande video laat horen is zij ook een boeiende performer van ingetogen, bijna hallucinante muziek:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Brian Eno
Op zaterdagavond 28 oktober 2023 trad Brian Eno op in TivoliVredenburg Utrecht, met de Baltic Sea Philharmonic onder leiding van Kristjan Järvi, en met verder acteur Peter Serafinowicz, gitarist Leo Abrahams en muzikant-producer Peter Chilvers. Het concert was een opdrachtwerk van de Biennale van Venetië, en is gebaseerd op het album The Ship (2016, onlangs opnieuw gemasterd en ook op vinyl verschenen).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Iris Hond en Per Buhre
Nee, die twee hebben niets met elkaar te maken, maar ze waren wel allebei te horen in Vrije Geluiden op zaterdag 16 september. Iris Hond is een Nederlandse pianiste die steeds meer haar eigen stukken speelt, maar ook het pianoconcert 'Domino' van Einaudi in première bracht met een tournee door heel Nederland!
En Per Buhre: hoe eigentijds kun je met Renaissance-muziek zijn? Hij zong en speelde een CD vol met eigentijdse composities op teksten die ook door John Dowland gebruikt zijn. En met dezelfde melancholieke inslag. Hartverscheurend.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Rangel Silaev
Een jonge pianist, klassiek opgeleid, > kiest een eigen weg. Hij speelde dinsdag 5 september 2023 in TivoliVredenburg eigen composities en improvisaties. Hoe evolueer je van getalenteerd Rachmaninov-pianist naar een jonge musicus die zich minstens zo goed thuisvoelt in de popwereld?
Video niet beschikbaar
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Job Roggeveen
Naar aanleiding van een concert in juni 2023 door pianist Job Roggeveen in TivoliVredenburg in Utrecht publiceerde Vrije Geluiden onderstaand interview met de frontman van collectief Happy Camper en toetsenist van El Pino & The Volunteers. Bovendien is hij een-derde van de animatiestudio Job, Joris & Marieke. Maar Roggeveen profileert zich ook als neoklassiek pianist en componist. Hieronder een gesprek met hem, over zijn muziek, zijn ideeën, zijn inspiratie en zijn manier van werken:
Video niet beschikbaar
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Vrije Geluiden: Job Roggeveen
Luister Vrije Geluiden als podcast:
Vrije geluiden op NPO Klassiek