Vrije Geluiden
VPRO

Tan Dun: Water Passion

foto: EPA / How Hwee Young
  1. Klassiekchevron right
  2. Tan Dun: Water Passion

De Water Passion naar Matthäus, voor solisten, koor en instrumenten (2000) van de Chinese componist Tan Dun begint en eindigt met het geluid van water.

De doop van Christus door Johannes de Doper vormt het begin, en aan het eind klinkt een verbeelding van de opstanding. Op het toneel: zeventien transparante schalen, gevuld met water, gebruikt als instrumenten, maar ook opgesteld in de vorm van een kruis waarmee de twee koren (bassen en tenoren aan de ene kant, alten en sopranen aan de ander, de solisten en de cellist en violist van elkaar gescheiden worden - met aan drie uiteinden van het kruis nog evenzovele slagwerkers. Boventoonzang, de zangkunst van de Chinese traditionele opera, westerse koorstijlen, fragmenten die klinken als de Chinese erhu of als de kamanche, de knieviool die in het Midden-Oosten te vinden is: alles komt voorbij in dit grote en grootse werk. De tekst komt uit het bijbelboek Mattheus, maar is aangevuld met korte bespiegelingen die de componist zelf schreef.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Vrije Geluiden: Tan Dun en Martin Fondse

Ster advertentie
Ster advertentie