Vrije Geluiden VandaaG
- Klassiek
- Vrije Geluiden VandaaG
Even stilstaan bij de muziek van Vrije Geluiden 6 & 7 mei 2023
In de podcast 'De Componistenkamer' ging Melchior Huurdeman op bezoek bij Rozalie Hirs, in haar ordentelijke werkruimte met uitzicht op het IJ. In het gesprek leest ze voor uit haar dagboeken, met anekdotes over haar leraar Louis Andriessen, verklaart ze haar liefde voor het fenomeen frequentieberekening en draagt ze op muzikale wijze een gedicht voor.
#18 - Rozalie Hirs - De componistenkamer
Mooi nieuw album van het Bl!ndman Collectief, met werk van drie Amerikaanse - zeg maar gerust: iconische! - minimal-componisten. Steve Reich, Philip Glass, en Terry Riley. Terecht heet het album Icons. In de uitzending een van de werken van Reich (New York Counterpoint), op > YouTube een heel concert door Bl!ndman.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De Doorgeef-CD van dit weekend: From Dante to Tom and Jerry, Worlds of Liszt, met louter werken van pianogeweldenaar en idool-in-zijn-tijd Franz Liszt, gespeeld door Martin Oei. Die titel ‘From Dante to Tom and Jerry’ komt van een voorstelling van Martin Oei, ‘Tom & Jerry in the Garden of Delights’ waarin hij live de muziek speelde bij cartoon ‘The Cat Concerto’.
Kans om de CD te winnen? Zeker. Opnamen voor deze CD werden gemaakt op een Erard-vleugel uit 1846. Wat is dat voor een instrument, hoe is zo’n Erardvleugel anders dan een zogezegd ‘gewone’ moderne concervleugel?
Onder de goede antwoorden (gaarne via de e-mail) verloten we de CD!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De Hollandse Nieuwe van deze week is de CD Entartete Seelen van het Ensemble Nova Sonantia en sopraan Simone Riksman. Werken van jonge en getalenteerde componisten die door de nazi’s vervolgd werden, zoals Hans Krása, Wilhelm Rettich, en Geza Fríd. Maar ook van de in 1985 geboren Jan Navarro.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een tip voor > zondag 7 mei, Orgelpark Amsterdam. Slagwerker en marimba-virtuoos Tatiana Koleva, organist Jan Hage en sound-artist Ruben Kieftenbelt brengen een Xenakis-programma.
Musicoloog Huib Ramaer vertelt on stage over de spannende loopbaan van Xenakis. De Frans-Griekse componist was vrijheidsstrijder, architect en inspirerend denker over nieuwe muziek, geworteld in zowel de klassieke mythen als de nieuwste techniek van zijn tijd. Xenakis had zowel ervaring met nazi-autocratie als militaire dictatuur in het naoorlogse Griekenland. Hij bood verzet, moest dit bijna met de dood bekopen, maar vond een vluchthaven in Parijs. Xenakis wist zijn vrijheidsstrijd om te zetten in abstracte muziek en architectuur van tijdloze waarde. In het Brabantse Eindhoven werd Xenakis aangenomen door (toen nog) elektronicagigant Philips als architect van het futuristische Philips-paviljoen voor de Expo58 in Brussel.
Tatiana Koleva houdt met > haar programma een pleidooi voor Xenakis door zijn werk te vertalen met eigentijdse middelen; in samenwerking met sound-artist Ruben Kieftenbelt die een elektronische remix creëert wordt de muziek van Xenakis geschikt gemaakt voor podia voor dance en clubmuziek. Als contrast met de kolossale monumentaliteit van Xenakis speelt Koleva ook haar kleine en intieme Icicles & Rays.
Koleva zal haar Odyssee voor Xenakis op > 17 mei vervolgen in het Willem Twee Poppodium Den Bosch met klaveciniste Goska Isphording, waar ook stadscomponist Bart van Dongen aan het concert zal bijdragen. Dan is onder meer ook de première te horen van Des bruits qui ne parlent pas voor klavecimbel, slagwerk en live elektronica van Arnold Marinissen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een tip voor komende zaterdag 13 mei, in Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam. De première van de Opera Papoea van componist en rietblazer Maarten Ornstein, gebaseerd op het boek Norman, het debuut van Merel Hubatka.
Opera Papoea gaat over de inlijving van de Nederlandse kolonie Papoea-Nieuw-Guinea door Indonesië, waarbij Nederland de Papoea’s in de steek laat, ondanks vele beloften. Het wordt verteld aan de hand van het levensverhaal van een Nederlandse ambtenaar in Papoea-Nieuw-Guinea in de 60er jaren. Het is een op waargebeurde feiten gebaseerd verhaal over politiek, hoop en teleurstelling, maar vooral ook over de veerkracht van mensen. Het libretto is geschreven door Merel Hubatka, dochter van de desbetreffende ambtenaar.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Donderdagavond 11 mei in > Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam: de wereldpremière van The Pit and the Pendulum van de Nederlandse componist Rob Zuidam. Met Slagwerk Den Haag en sopraan Claron McFadden. Het concert is natuurlijk ‘s avonds bij te wonen, je kan het ook live horen hier op NPO Klassiek in Het Avondconcert, en ‘s middag is er een openbare repetitie waar je bij kan zijn.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.