Don't Look Up: vileine komedie met serieuze ondertoon (en dito muziek)
- Klassiek
- Don't Look Up: vileine komedie met serieuze ondertoon (en dito muziek)
Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Klassiek. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Don’t Look Up (Verenigde Staten 2021). Komedie van Adam McKay. Met o.a. Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Timothée Chalamet, Meryl Streep en Melanie Lynskey. Onderzoeker in opleiding (Lawrence) en haar professor (DiCaprio) ontdekken enorme komeet en rekenen uit dat-ie over zes maanden zal inslaan op de aarde. Met de kracht van een miljard atoombommen. Maar niemand die hen serieus neemt. Regisseur McKay geeft met Don’t Look Up een snijdend commentaar op de klimaatcrisis en de gepolariseerde en opportunistische wereld waarin we nu leven. Deze vileine komedie over het einde van de wereld wordt af en toe wel een klucht, maar altijd een die bijt en serieus genomen wil worden.
De muziek is van Nicholas Britell, die in de afgelopen zes jaar toenemend succes kent in de wereld van film- en televisiemuziek. Hij was ooit hedgefondsbeheerder, maar de muziek is nooit ver weg geweest: al tijdens zijn studie speelde hij in een hiphopgroep. Inspiratie vindt Britell bij Wolfgang Amadeus Mozart, Sergej Prokofjev, DJ Premier en Dr. Dre. Voor Don’t Look Up bedacht Britell een eclectische mix van jazzy muziek en traditionele orkestklanken, maar ook met de nodige elektronica én natuurlijk de stem van popzangeres Arana Grande, die een aardig rolletje speelt waarin ze een prettige dosis zelfspot tentoon kan spreiden. Dat liedje is inmiddels een kleine 24 miljoen (!) keer gestreamd (alleen al op Spotify), dus voor nu kiezen we een paar andere mooie tracks in onze Spotify-speellijst.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Eerder las je hier al over deze films; de muziek uit die films is nu of binnenkort ook te horen in de podcast Nieuwe Filmmuziek Op 4:
Ghostbusters: Afterlife (Verenigde Staten 2021). Actiefilm van Jason Reitman. Geslaagde reboot van Ivan Reitmans klassieke horrorkomedie Ghostbusters (1984) door diens zoon Jason. Voor wie het origineel gezien heeft (en leuk vond) een echte aanrader!
Het is 35 jaar na de gebeurtenissen in New York en oppergeest Gozer en zijn boosaardige hulpjes zitten nu diep verborgen in een berg in Summerville, Oklahoma. Waar ze wachten op het moment dat ze de wereld kunnen overnemen. Het is aan viertal jongeren om dat te voorkomen. Goed verteld verhaal is net als het origineel een slimme mix van humor en horror, en voegt daar ook nog een portie familiedrama aan toe.
Leuke film met memorabele momenten en pakkende, degelijke filmmuziek van de Amerikaanse componist Rob Simonsen (1978), die als solo-artiest vooral elektronische ambient-muziek maakt, maar daarnaast als filmcomponist al een aardige reeks films van muziek voorzag, waaronder bijvoorbeeld de internationaal goed gewaardeerde verfilming van The Life of Pi.
Hieronder een gesprek met Rob over de score:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Bekijk de trailer
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerde podcast
Nieuwe Filmmuziek Op 4
The Power of the Dog (Verenigd Koninkrijk/Australië/Verenigde Staten/Canada/Nieuw-Zeeland 2021). Western van Jane Campion. Met o.a. Benedict Cumberbatch. Eerste speelfilm in twaalf jaar van regisseur Jane Campion (The Piano) is fraaie bewerking van de gelijknamige roman van Thomas Savage uit 1967. Over cowboy Phil Burbank (Cumberbatch), die in de jaren twintig van de vorige eeuw in Montana een ranch runt. Naar de buitenwereld toe gedraagt hij zich als de stoere macho die neerkijkt op alles wat zwak en verfijnd is, maar diep van binnen hunkert hij naar aanraking. Bijvoorbeeld door Peter, de zoon van weduwe Ruth. Het is even wennen, maar dan overtuigt de doorgaans fijnbesnaarde Cumberbatch des te meer als de ruwe en gekwelde Phil. En de dramatische climax van The Power of the Dog is even bloedstollend als aangrijpend. De muziek is van Jonny Greenwood, die we kennen van de beroemde band Radiohead. De multi-instrumentalist Greenwood (1971) schreef natuurljk de nodige nummers voor die band, maar ook tekende hij al in 2003 voor de soundtrack van een film, Bodysong. Het jaar daarna werd hij door de BBC aangesteld als huiscomponist, en in 2007 was hij de componist van de muziek bij de film There Will Be Blood - waarin duidelijk sporen van zijn liefde voor minimal music te horen zijn.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Dune (Verenigde Staten 2021). Actiefilm van Denis Villeneuve. Met o.a. Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Jason Momoa en Sharon Duncan-Brewster. We schrijven 10191 en om uit te leggen hoe de verhoudingen in het heelal dan liggen heb je een heel boek nodig (dat van Frank Herbert, uit 1965, waarop deze film gebaseerd is) of twee films, want regisseur Villeneuve is met deze film pas op de helft van het boek. Dune heet namelijk eigenlijk Dune Part 1 en gaat over de queeste van de adellijke Paul Atreides (Chalamet), die het op woestijnplaneet Arrakis onder meer moet opnemen tegen opstandige Fremen, troepen van de intergalactische keizer en gigantische zandwormen.
Dune balanceert continu op het randje van indrukwekkend en potsierlijk, gaat daar een enkele keer ook overheen, maar verveelt geen seconde (van de ruim tweeënhalf uur) en is adembenemend mooi gefilmd. De muziek is van Hans Zimmer, die inmiddels een van de meest productieve en zeker een van de meest succesvolle filmcomponisten van dit moment is, en een eerste (!) album met delen uit de soundtrack van de film is begin september 2021 verschenen: The Dune Sketchbook. Een week later verscheen de 'echte' soundtrack.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Work from home is een fijne verzameling fragmenten uit de soundtracks van enige tientallen films, met werk van onder meer Alexandre Desplat, James Horner en ook weer Thomas Newman. Allemaal ingetogen, of om het anno 2021 uit te drukken: 'chilled' muziek die het prima doet zonder de bijbehorende beelden!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl
DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN
Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.
Gerelateerd
Soundtracks luisteren
The Outrun - aangrijpend relaas, eigenzinnig verfilmd
Soundtracks luisteren
The Wild Robot - heerlijke en emotionele familiefilm
Soundtracks luisteren
Blink Twice: grappige én shockerende MeToo-thriller
Soundtracks luisteren