Aards en onaards: William Tyler vs. Ryuichi Sakamoto
- Klassiek
- Aards en onaards: William Tyler vs. Ryuichi Sakamoto
Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Klassiek. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Deze maand veel aandacht voor de muziek van Ryuichi Sakamoto, die ‘associate artist’ is van het Holland Festival dat begin juni weer van start is gegaan. De Japanse componist woont en werkt afwisselend in Tokio en New York en werkt al zijn hele carrière samen met de meest uiteenlopende kunstenaars wereldwijd – zijn werk overstijgt lands- en genregrenzen. De een kent hem misschien van zijn upbeat synthesizergeluid met de Japanse popformatie Yellow Magic Orchestra uit de jaren 70. De ander kent hem van zijn ingetogen minimalistische pianospel en van composities die hij schreef voor films als The Last Emperor (1987) en The Revenant (2015). Híer natuurlijk aandacht voor zijn prachtige filmmuziek, maar vandaag ook een mooie, aardse tegenhanger, country-gitarist William Tyler...
First Cow (Verenigde Staten 2019)
Drama van Kelly Reichardt. Oregon, begin 19de eeuw. Het leven van Cookie Figowitz en King Lu komt in een stroomversnelling wanneer een rijke Britse bonthandelaar een koe laat overkomen, omdat hij een wolkje melk wil in zijn thee. Het is de eerste koe in het gebied en Cookie kan de melk goed gebruiken voor zijn fenomenale, gefrituurde koekjes. Lieve western van indie-regisseur Kelly Reichardt (Wendy and Lucy, Meek’s Cutoff) waarin de nadruk ligt op het bakken van de koekjes, het plukken van blauwe bessen, en vooral op de bijna vanzelfsprekende vriendschap die ontstaat tussen Cookie en King Lu. Muziek van William Tyler (1979, in Nashville, Tennessee), die zoals dat genoemd wordt ‘cosmic country’ speelt. Fijn dat er eens filmmuziek is met niet meer dan een paar tokkel-instrumenten: akoestische gitaar, banjo, een flardje mandoline misschien, en als uitschieter: een speeldoosje. De muziek is net zo lief als de film!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Omdat de Japanse componist Ryuichi Sakamoto deze maand Associate Artist is van het Holland Festival ook op deze plaats aandacht voor zijn (film)muziek. Oscarwinnaar Ryuichi Sakamoto, die voor tal van grote films de muziek schreef: Merry Christmas, Mr. Lawrence; The Last Emperor; The Sheltering Sky; Little Buddha; Hara-Kiri: Death of a Samurai; en The Revenant. Dit is er eentje uit 2019:
Proxima (Frankrijk/Duitsland 2019)
Drama van Alice Winocour. De Française Sarah is astronaut die haar dochter Stella alleen opvoedt. Wanneer ze wordt geselecteerd voor een door mannen gedomineerde ruimtemissie, bereidt ze zichzelf en Stella voor op haar langdurige afwezigheid. En dat is het begin van een emotionele rollercoaster, waarin Sarah moet schipperen tussen haar persoonlijke dromen en behoeften en die van haar kind. Nu ze de aarde gaat verlaten, beseft Sarah dat ze zich er meer mee verbonden voelt dan ooit. De film is een authentiek, gevoelig en genuanceerd drama. Geheel in die lijn is de soundtrack: Prachtige klanken die het gevoel van de oneindigheid van de ruimte oproepen, al speelt de film ook grotendeels op aarde - en precies daarmee geeft de muziek stem aan de emoties van Sarah.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Lees ook
Ryuichi Sakamoto (71) overleden
Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl
DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN
Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.