Prijs-cd week 23: Claviorganum - Handel Concertos & Sonatas
- Klassiek
- Prijs-cd week 23: Claviorganum - Handel Concertos & Sonatas
Händel speelde graag zijn orgelconcerti als een nieuwe vondst tussen de bedrijven van zijn oratoria in. Een aantal concerti werd in 1738 gepubliceerd als zijn opus 4. In 1761 verscheen postuum nog een reeks van zes orgelconcerti. Complexe contrapuntische constructies zoals in de orgelwerken van Händels tijdgenoot Bach horen we hier niet. Händel componeerde dan ook niet, zoals Bach, voor de kerk, maar voor het theater!
De orgelconcerti zijn luchtige werken waarin het orgel (zonder pedaal) haast als een klavecimbel behandeld wordt. Bart Naessens besliste dus niet zonder reden om deze werken op claviorganum uit te voeren. Dat deze combinatie van een klavecimbel en een orgel al langer gebruikt werd in Engeland, kunnen we afleiden uit talrijke afbeeldingen en inventarissen van instrumentenverzamelingen. Een claviorganum is een combinatieinstrument: orgel en klavecimbel kunnen vanaf hetzelfde klavier bespeeld worden.
il Gardellino werd in 1988 opgericht onder impuls van Marcel Ponseele en Jan De Winne. De vaste kern van het ensemble bestaat uit toonaangevende specialisten binnen de historische uitvoeringspraktijk. il Gardellino maakt gebruik van een 17e- en 18e-eeuws instrumentarium en herschept de historische context van barokke composities in een eigentijds kader. Hoewel Johann Sebastian Bach een centrale plaats bekleedt in het repertoire van het ensemble, komen ook diens (bekende én minder bekende) tijdgenoten aan bod, zoals in dit geval Händel.
CD-info
Claviorganum - Handel Concertos & Sonatas
Bart Naessens, claviorganum
il Gardellino
Georg Friedrich Händel
Orgelconcert op.4 nr.4
Hoboconcert in g.kl.t.
Orgelconcert op.4 nr.5
Triosonate in b.kl.t.
Concerto grosso op 3 nr.6
Orgelconcert op.7 nr.1
Passacaille
PAS1060
Bekijk een voorproefje:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.