Kijk naar de documentaire over klanktovenaar Kirill Kondrashin
- Klassiek
- Kijk naar de documentaire over klanktovenaar Kirill Kondrashin
Als een dirigent met klank kon toveren dan was het wel de 110 jaar geleden geboren Kirill Kondrashin. Muziek klonk nooit zomaar hard of zacht. Er zaten enorm veel nuances in de dynamiek. Muziekredacteur Hans Heg maakte een documentaire over de fascinerende dirigent en deze is op donderdagavond 6 maart te zien op NPO2 Extra.
De dirigent maakte in 1968 zijn debuut bij het Concertgebouworkest. Hij was chef-dirigent van het Philharmonisch Orkest van Moskou en het Sovjetregime bepaalde wat hij mocht spelen en of hij naar het buitenland mocht. In onvrede daarmee, vroeg hij in 1978 in Nederland politiek asiel aan. Hij werd hier met open armen ontvangen en kon aan de slag als vaste dirigent van het Concertgebouworkest, naast Bernard Haitink.
Scheherazade
Eén van de mooiste opnames die de dirigent in Amsterdam maakte, is die van het orkestwerk Scheherazade van Rimsky-Korsakov (Philips, 1980). Concertmeester Herman Krebbers vult de solopassages prachtig in. En Kondrashin laat het orkest met een enorme expressie en subtiliteit spelen. De verschillende klankleuren die hij aan het orkest weet te onttrekken maken het een geweldige uitvoering.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Laatste optreden
Op 7 maart 1981 viel Kondrashin op het allerlaatste moment in voor zijn collega Klaus Tennstedt bij het orkest van de Norddeutsche Rundfunk in de ZaterdagMatinee. De Eerste symfonie van Gustav Mahler stond op de lessenaars en dit werk nam hij over na slechts één korte repetitie. Het optreden werd een enorm succes en het publiek was laaiend enthousiast. Maar het zou zijn laatste concert zijn, want 's avonds overleed hij.
Orkesttechneut
Voormalig programmeur van de ZaterdagMatinee, Jan Zekveld, was bij het optreden in het Concertgebouw. In de podcastserie Markante Maestro's had presentator Hans Haffmans een gesprek met hem. “Het is een onvergetelijke gebeurtenis in mijn leven geweest”, zegt Zekveld. “Er was een gigantische spanning in de zaal. Een enorm aftasten. En toen begon het tweede deel en merkte je dat het orkest zich gewonnen gaf. Ook aan de kant van Kondrashin, dat hij ze vertrouwen kon geven. Vanaf toen was er precisie en veel nuance in de klank.”
Zekveld heeft een grote bewondering voor de dirigent. "Hij was een enorme orkesttechneut. Hij was ongelooflijk trouw aan de partituur. Als orkestleider en trainer was hij een ongekende perfectionist."
Beluister hieronder de complete aflevering
#4 - Markante Maestro's - Kirill Kondrashin - Sterren van de ZaterdagMatinee
Op donderdag 7 maart kun je van 20:30 tot 22:00 uur op NPO2 Extra kijken naar de documentaire Het Testament van Kirill Petrovitch over dirigent Kirill Kondrashin. De dirigent wordt geportretteerd door Hans Heg (redactie en interviews) onder regie van Kees van Langeraad.
Gerelateerd
Podium
Concertgebouworkest kiest Elena Dubinets als artistiek directeur
Podium
Bartók-specialist György Pauk (1936-2024) koesterde warme band met Nederland
Podium
In dit Fauré-jaar hoor je de componist maar weinig in de zalen: "Hij is geen applausmachine"
Podium