Pianist Kissin roept op het Oekraïense leger te steunen
- Klassiek
- Pianist Kissin roept op het Oekraïense leger te steunen
Pianist Evgeny Kissin vindt dat het Oekraïense leger meer financiële steun verdient. Vooral na de recente verwoestingen in Odessa wilde de pianist iets doen. "In juni 2021 trad ik op in Odessa en dat concert was één van de indrukwekkendste in mijn leven. Ik was echt verbaasd over de schoonheid en gastvrijheid van deze geweldige stad (..) Nu staan de mensen daar op het punt om tot op het bot te worden vernietigd (..) Ze hebben onze hulp hard nodig", schrijft hij op Facebook.
In zijn bijdrage noemt Kissin musici die uit Odessa afkomst zijn: Benno Moiseiwitsch, Nathan Milstein, David Oistrakh, Shura Cherkassky en Emil Gilels. "Elke nacht bombarderen Russische strijdkrachten Odessa met talloze soorten raketten, gericht op haveninfrastructuur, culturele gebouwen, burgerhuizen en kerken. Ze bombarderen zelfs het historische centrum van Odessa, dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Over een halfjaar is er misschien geen Odessa meer en valt er niets meer te beschermen.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Chopin als eerbetoon
Van de in Praag wonende Kissin is langer bekend dat hij fel gekant is tegen de oorlog. Zo speelt hij bij pianorecitals steevast als toegift de Heroïsche Polonaise van Frédéric Chopin. Als eerbetoon aan de componist die door de Russische bezetting begin negentiende eeuw op zijn twintigste uit moederland Polen vertrok.
Trio tegen de oorlog
Kissin componeerde zelfs een pianotrio tegen de oorlog, dat in 2022 in de Waalse Kerk in Amsterdam in première ging. Journalist Joost Galema sprak hem daarover voor EW Magazine. "Wat jaren geleden doken er plotseling enkele fragmenten muziek in mijn hoofd op. Ik noteerde die paar maten op een papier, en stopte het in mijn portemonnee. Na de Russische invasie daagde het me, dat ze het begin konden vormen van een stuk over de oorlog."
Grillige pianopartij
Galema weet het resultaat in EW Magazine treffend te omschrijven: "In de zachte maar grillige pianopartij hoor je het onheil naderbij sluipen, totdat de drie instrumenten uitbarsten en het bombardement begint. Er wordt zelfs met de vuist op de bastoetsen geramd. Het langzame tweede deel verklankt het diepe verdriet van de Oekraïners en de finale kondigt met twee volksmelodieën de gehoopte en noodzakelijke overwinning op Rusland aan."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.