Podium
NTR

Confronteren met opera: 'Je moet juist minder laten zien'

foto: Foppe Schut
  1. Klassiekchevron right
  2. Confronteren met opera: 'Je moet juist minder laten zien'

De opera Angel’s Bone gaat door merg en been. Componist Dun Yu ontving de Pulitzerprijs voor haar opera over mensenhandel en misbruik. Regisseur Jorinde Keesmaat heeft nachten wakker gelegen hoe ze dit verhaal moet overbrengen. Hoe is het haar gelukt?

Jorinde Keesmaat

Verbeelding

"Het werkt het sterkst als ik dingen weglaat. De beleving van de meest afschuwelijke gebeurtenissen laat ik over aan de toeschouwers."

Haar truc is juist minder laten zien, het licht uitdoen. "De klanken die mensen uitslaan doen pas echt pijn, meer dan het laten zien van de beelden. De verbeelding maakt het juist confronterend."

Jorinde Keesmaat nodigt uit om de confrontatie aan te gaan. "Er zit ook een schoonheid in verstopt. Dan moet je dieper durven kijken, voorbij je natuurlijke weerstand tegen afschuwelijkheden. Het kan poëtisch zijn, iets wat je eigenlijk niet wil toegeven."

Er is geen podium. Het publiek neemt plaats op dezelfde vloer als de musici. Jorinde Keesmaat licht toe: "Zo voel je je getuige en ben je onderdeel van het systeem. Je maakt het veel directer mee."

Verhaal over misbruik

De opera Angel's Bone volgt het verhaal van een echtpaar dat alle dromen heeft zien vervliegen en een teleurgesteld leven leidt. Totdat ze twee engelen vinden, op mysterieuze wijze teruggekeerd op de wereld. (Of is het eigenlijk een fantasie?) De twee onschuldige engelen belanden gehavend in de tuin van het echtpaar.

Het stel vangt ze op, liefdevol en zorgzaam. Maar langzaam maar zeker slaat het om. Het gebroken echtpaar gaat over tot misbruik en ontmenselijking. Het doet denken aan de tragische verhalen van kinderen die in kelders worden opgesloten, of recentelijk de boerderij in Ruinerwold.

Het beginpunt van componist Dun Yu is het eerste gevoel dat na een verkrachting beklijft, en dat zegt genoeg over de gruwelijkheden in deze opera. Dun Yu is zelfs afgereisd naar landen met kinderprostitutie, waar ze met eigen ogen zag wat er gebeurd.

foto: Daniel Senzek

Gelaagdheid

De hoop van Jorinde Keesmaat is dat je uiteindelijk ook sympathie kan ontwikkelen voor het echtpaar, de daders. "Iedereen kan slecht worden. Als een aantal dingen in je leven even tegenvallen, dan denk ik dat er bij iedereen een kwade kant naar boven komt. Dat is dichterbij dan we zelf willen toegeven. Daarom is het belangrijk om het verhaal van de dader te begrijpen."

Jorinde Keesmaat zit achter de nieuwste productie voor Opera Wuppertal, en die werd met lof ontvangen. Op donderdag 9 november treden ze op in het Muziekgebouw aan 't IJ.

Ster advertentie
Ster advertentie