Veelzijdige sopraan Gabriele Schnaut (72) overleden
- Klassiek
- Veelzijdige sopraan Gabriele Schnaut (72) overleden
Op 72-jarige leeftijd is Gabriele Schnaut overleden. Ze gold als een veelzijdige sopraan. En zong even makkelijk een rol in een opera van Richard Wagner als een première van werk van Wolfgang Rihm.
Haar stem groeide mee met haar ontwikkeling. Ze begon als alt, daarna in de jaren zeventig was ze mezzosopraan en vervolgens trad ze op als een sopraan van dramatische operarollen. In 1977 maakte ze haar debuut in Wagnerwalhalla Bayreuth. Tot haar laatste optreden daar in 2000 zong ze onder meer Wellgunde in Götterdämmerung, Venus in Tannhäuser, Sieglinde in Die Walküre en Ortrud in Lohengrin.
De in Mannheim geboren zanger boekte ook grote successen in Hamburg. Haar optredens als Isolde in Wagners Tristan und Isolde bij de Hamburgse Staatsoper waren legendarisch. "Dit zijn ongelooflijk aantrekkelijke rollen", zei Schnaut tegenover de NDR over die tijd. "Isolde, Brünnhilde - dit zijn rollen die je een leven lang kunnen vergezellen, waarin je altijd iets ontdekt."
foto: ANP
Uitvoering in juli 1999 van Wagners Lohengrin vanuit Bayreuth. Roland Wagenfuehrer als Lohengrin (rechts), Melanie Diener als Elsa (midden) en Gabriele Schnaut als Ortrud (links)
Naast Wagner had ze ook opera's van Richard Strauss op haar repertoire staan. Zo zong ze in 1997 in een productie van Elektra in de Beierse Staatsoper in München. Voor haar rol als Elektra kreeg ze lovende kritieken. Ze had zich zo goed ingeleefd dat het volgens recensenten angstaanjagend was om haar op het podium te zien. Ze identificeerde zich telkens weer erg met haar rollen. Hoewel ze op het podium wreed kon zijn, was ze zelf als persoon juist heel toegankelijk.
Ik ben een zangeres voor het podium. Ik heb de zaal nodig, de opwinding, de spanning van het moment.
Ook in Nederland was ze geen onbekende. Bij de Nederlandse Opera zong ze onder meer in Strauss' Die Frau ohne Schatten en ook daarmee had ze veel succes. Ze kwam vaak naar ons land terug om bijvoorbeeld in Wagner-opera's te zingen. Toen ze in 1996 mocht optreden tijdens een Gala Concert van het Residentie Orkest zie ze tegen het NRC: "Ik ben een zangeres voor het podium. Ik heb de zaal nodig, de opwinding, de spanning van het moment. Aangespoord door anderen heb ik een tijdlang een platencarrière nagejaagd en vooral opnames gemaakt waarvan ik later spijt kreeg."
Aantrekkingskracht van moderne muziek
Ze probeerde rollen steeds weer op een andere manier te benaderen. “Ik neem geen vaste interpretatie mee naar een nieuwe productie, ik heb niet één stijl, niet één Isolde, één Elektra. Ik probeer steeds opnieuw voor alles open te staan." Die zoektocht naar nieuwe invalshoeken verklaart misschien waarom moderne muziek zo'n aantrekkingskracht op haar uitoefende. De laatste keer dat ze in Nederland was, zong ze in de NTR Zaterdagmatinee de rol van Euphrat in de grootschalige opera Babylon van Jörg Widman. Geen gemakkelijke opgave. Bas van Putten schreef in De Groene Amsterdammer dat het de gekmakend complexe partituur was die deed duizelen.
Schnaut wilde haar kennis graag doorgeven aan de volgende generatie. Tussen 2005 en 2014 gaf ze les aan de Universität der Künste in Berlijn.
Hans Haffmans besteedde in Podium aandacht aan het overlijden van Gabriele Schnaut. Hij liet een gedeelte horen uit Gioachino Rossini's Petite messe solennelle.
Podium - Hans Haffmans over Gabriele Schnaut
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd
Podium
Franse celliste heeft gestolen instrument weer terug: 'Ik kan weer ademhalen'
Podium
Cultuurminister onderzoekt versimpelen en verlengen van subsidieperiode naar zes jaar
Podium
Braziliaanse fluiten verklanken geluid van uitstervende vogels
Podium