VR-opera met jezelf in de hoofdrol
- Klassiek
- VR-opera met jezelf in de hoofdrol
Een VirtualReality-opera, met jezelf in de hoofdrol. Dat is het idee achter de nieuwste opera From Dust van Michel van der Aa. De komende dagen kun je het...horen? ...zien?... je kunt het in ieder geval ondergaan in De Doelen in Rotterdam.
Verslaggever Joris Kreugel liep mee met bezoeker en componist Elmer Schönberger.
Schönberger trok de stoute schoenen aan en zette de VR-bril op, na een intakegesprek met een medewerkster van De Doelen.
Video niet beschikbaar
"Bezoekers worden 24 minuten lang ondergedompeld in hun eigen verhaal", vertelt Michel van der Aa over zijn nieuwste opera. "Daarin word je toegezongen”, aldus Van der Aa. Van tevoren beantwoord je een aantal persoonlijke vragen. "In welke ruimte kom je liever niet?" is er één van. Op basis van die antwoorden ziet je VR-wereld er anders uit dan die van elke andere bezoeker, en doorloop je je eigen unieke verhaal, met andere muziek.
Caleidoscopisch veel kleur
Die muziek wordt gezongen door sextet Sjaella uit Leipzig. Een sextet dat al 25 jaar bestaat en vanaf de tienerjaren zingt. “Daar was ik erg door gebiologeerd. Niet normaal, ze klinken als varianten van dezelfde persoon.”
Dat komt terug in de compositie, zowel in de muziek waar “caleidoscopisch veel kleur” in zit, maar ook in de beelden: “In de opera vertakt één vrouw zich in 5 alter ego’s.” Net zoals de zang van Sjaella.
Roze olifant
Michel van der Aa heeft zelf alle mogelijke wendingen van het verhaal doorlopen. “Technisch gezien zijn we twee jaar bezig geweest om alle vertakkingen mogelijk te maken.” Dat leidt tot een labyrint met oneindig veel mogelijke combinaties. Daardoor is het voor Michel onmogelijk om een ‘favoriet verhaal’ te kiezen. Maar hij krijgt wel regelmatig reacties van bezoekers.
“Gisteren was er iemand die een roze olifant met tatoeages zag. De opera confronteert je met je eigen intake. Soms is dat heel leuk, soms heel heftig. Iedereen loopt op een bepaald moment door een ondergrondse gang. Het enige licht dat op de muren schijnt, is dat van een vuurbal die je in je handpalm draagt. Op de muur staat de plek geschreven waarvan je hebt aangegeven dat je er liever niet komt. Die plek kun je met die vuurbal verbranden. Dat is voor sommige mensen leuk, voor anderen confronterend.”
Labyrint
En zo is elk verhaal uniek. Iedereen doorloopt een eigen traject in een labyrint van oneindig veel mogelijkheden. Als je in de opera voor twee deuren staat en je moet kiezen welke je door gaat, dan kun je daarna niet meer terug om te weten wat er achter die andere had gezeten. “Dan zit er niets anders op dan nóg een kaartje voor de opera te kopen.”