Blokfluitist Erik Bosgraaf gaat dirigeren in Riga
- Klassiek
- Blokfluitist Erik Bosgraaf gaat dirigeren in Riga
Als blokfluitist maakt hij wereldwijd furore, maar onder de radar dirigeerde Erik Bosgraaf de afgelopen jaren al diverse barokensembles. Collegium Musicum Riga heeft de energieke musicus nu gestrikt als vaste gastdirigent. "We zijn als het ware met elkaar getrouwd."
Erik Bosgraaf over dirigeren in Riga
Tijdens een bezoek aan Riga kwam Erik Bosgraaf in contact met de chef-dirigent van barokensemble Collegium Musicum Riga. Een verkennend kopje koffie leidde al snel tot verschillende tournees door de Baltische Staten en Zwitserland. En ze namen een album met muziek van Bach. Om de onderlinge band te versterken hebben ze Bosgraaf nu aangetrokken als vaste gastdirigent.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
"Ik voel me wel fijn in Letland", vertelt Bosgraaf. "Het is een ontzettend muzikaal land. Die kwaliteit aan de top is het resultaat van goed muziekonderwijs. Iedereen krijgt daar op jonge leeftijd muziekonderwijs van hoog niveau."
Collegium Musicum Riga speelt de gangbare barokcomponisten, maar waagt zich ook aan repertoire daarbuiten. Ze laten zelfs nieuwe muziek schrijven. Als vaste gastdirigent krijgt Bosgraaf de kans om mee te praten over de koers van het ensemble. "Als ik accenten mag aanbrengen, dan denk ik aan combinaties van geijkt repertoire met onbekend repertoire of nieuwe stukken. En wat te denken van vroeg klassieke muziek?"
Ik dirigeer al een tijdje onder de radar.
Dat Bosgraaf nu officieel als dirigent aan de slag gaat, is voor hemzelf niet helemaal onverwacht. "Ik dirigeer al een tijdje onder de radar. Het begon ooit toen ik in Dallas speelde bij Jaap van Zweden. Hij stelde voor dat ik het eens zou proberen. En later nodigde hij me uit bij zijn orkest in Hong Kong om een heel programma te leiden."
"Het dirigeren doe ik graag in de traditie van de Kapelmeesters, vanachter het klavecimbel, meespelend met de musici. Dat is heel anders dan als maestro op de bok een compleet symfonieorkest aansturen. Ik vergelijk het verschil wel eens met een rotonde en een stoplicht: een rotonde lijkt gevaarlijk, maar omdat iedereen goed oplet en rekening houdt met elkaar, gaat het toch goed."