Taskforce cultuursector: met nieuwe routekaart kunnen we open. Maar komt het publiek ook?
- Klassiek
- Taskforce cultuursector: met nieuwe routekaart kunnen we open. Maar komt het publiek ook?
Inzet: cultuur open vanaf 26 januari
Musici en artiesten zijn het zat. Dat hebben we op 19 januari gemerkt. Ze protesteerden op grote schaal tegen het gesloten houden van theaters, concertzalen en musea, onder meer door 'kapsalon-concerten' te organiseren. Daarover was in Podium een reportage te horen (beluister en bekijk hier)
De Taskforce culturele en creatieve sector kwam op 19 januari ook met een stellingname. Wat deze cultuurkoepel betreft gaat alles vanaf 26 januari weer open. De Taskforce presenteerde daarvoor vandaag een openings- en herstelplan mét routekaart aan het kabinet en de Tweede Kamer. Kernwoorden: veilig en voorspelbaar.
De routekaart geeft aan op welke manier de cultuursector open denkt de kunnen blijven, afhankelijk van de ernst van de situatie rond covid-19. In de situatie 'waakzaam' zou bijvoorbeeld een coronatestbewijs volstaan voor toegang zonder beperkingen. In de situatie 'ernstig' zou een verplichte coronatest voor iedereen genoeg garantie geven voor het laten doorgaan van bijvoorbeeld concerten, zonder aanvullende restricties.
“Het doel is een voorspelbare en zorgvuldige corona-aanpak voor publiek, makers en culturele organisaties. Een aanpak waarbij de beleidsreflex niet meer ‘sluiten’ is, maar ‘veilig openblijven’; een aanpak met perspectief op herstel.” aldus de Taskforce.
De organisatie stelt ook voor steunmaatregelingen rechtstreeks te koppelen aan de fasen van ernst van de pandemie en komt met voorstellen voor het herstel van de sector.
Jeroen Bartelse, woordvoerder van de Taskforce en algemeen directeur van TivoliVredenburg, geeft desgevraagd toe dat daarmee de problemen nog niet zijn opgelost. Het zal voor een deel moeite kosten het publiek ook weer te verleiden naar de zaal te komen. Met name bij de wat oudere doelgroep, die ruim vertegenwoordigd is bij klassieke concerten, zit aarzeling. En de programmering moet aantrekkelijk zijn.
"Na een vorige lockdown volgden ineens heel veel premières", aldus Bartelse. "Dat was een veel te vol aanbod. Daarna kan er juist een verschraling optreden, omdat internationale artiesten bijvoorbeeld door reisbeperkingen niet te boeken zijn." Voor terughoudendheid bij musici om voor een halflege zaal op te treden is Bartelse niet bang. "De meeste musici willen dolgraag weer optreden".
Beluister een gesprek over het plan met Jeroen Bartelse, op NPO Radio 1.
Gerelateerd
Podium
Anonieme barokpartituren inspiratie voor historische roman: 'Moet wel van vrouwen zijn'
Podium
Belgische zanger José van Dam ontvangt Lifetime Achievement Award
Podium
Dirigent Yannick Nézet-Séguin onderscheiden voor toewijding aan LHBTI+-gemeenschap
Podium