Podium
NTR

Lucie Horsch zingt en speelt bij het Orkest van de Achttiende Eeuw

foto: Dana van Leeuwen
  1. Klassiekchevron right
  2. Lucie Horsch zingt en speelt bij het Orkest van de Achttiende Eeuw

Het Orkest van de 18e Eeuw brengt met een korte tournee een eerbetoon aan zijn oprichter Frans Brüggen. De oudemuziekpionier overleed tien jaar geleden, maar zijn nalatenschap is nog springlevend. In het programma De stem van de blokfluit staan de blokfluit en de menselijke stem centraal. De solist tijdens de concerten is zangeres en blokfluitfenomeen Lucie Horsch.

Lucie Horsch vertelt over programma De stem van de blokfluit

Jullie brengen de komende dagen een eerbetoon aan Frans Brüggen. Wat heeft hij voor jou betekend?

Toen ik blokfluit begon te spelen kende ik hem nog helemaal niet. Wel zijn mijn blokfluitdocent op de muziekschool dat ik Frans Brüggen achterna ging. Ik heb me toen wel in hem verdiept, maar ik heb hem nooit persoonlijk gekend. Ik zie in hem niet alleen een blokfluitist, hij is een musicus pur sang.

Of ik in zijn voetsporen treed, dat kunnen alleen anderen zeggen. Ik ben er zelf niet bewust mee bezig, want ik wil mijn eigen plan trekken. Ik denk ook niet dat Frans Brüggen erop had zitten te wachten dat iemand hem na ging doen. Ik ben meer bezig in de geest van wat hij deed, nieuwe dingen verzinnen die ik zelf wil doen. Muzikant Jacob Collier zei dat in een interview heel mooi over zijn inspiratiebron Stevie Wonder: "In plaats van te willen zingen zoals Stevie Wonder, zorgde hij ervoor dat ik wilde zingen zoals mijzelf. De meest pure vorm van inspiratie is het soort inspiratie waardoor je meer jezelf wil zijn."

Op welke manier liggen de stem en de blokfluit in elkaars verlengde?

De Latijnse benaming voor de blokfluit, ricordare la voce, betekent letterlijk: het herinneren van de stem. Dat past heel mooi bij de zangerige manier van spelen van Frans Brüggen, maar het past ook goed bij mij. Ik speel blokfluit, maar ik ben ook zangeres.

In het programma laten we horen wat de vocale oorsprong is van de concerti van Bach. Ik speel een blokfluitbewerking van een klavecimbelconcert, nog door Frans Brüggen gearrangeerd. Het tweede deel van dat concert komt voort uit een cantate die Bach eerder schreef, dus in plaats van die te spelen, zing ik die.

Verder spelen we muziek van Vivaldi, die ook veel voor zang heeft geschreven. Bovendien was hij een inspiratiebron voor Bach.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En Vivaldi is ook een inspiratiebron voor de andere componist op het programma: Reza Namavar.

Dat klopt! Hij beoordeelde tijdens de coronacrisis alle 500 concerten van Vivaldi. Voor dit programma heeft hij een nieuw stuk geschreven voor barokensemble, dus hij zit in dezelfde klanktaal als Vivaldi. En net als Vivaldi maakt hij ook veel gebruik van motieven in zijn stuk.

Met dit concert komt er ook een eind aan je periode als artist in residence bij TivoliVredenburg. Wat blijft je daarvan bij?

Ik heb allerlei verschillende programma's kunnen spelen, van een zangrecital met Thomas Oliemans tot met een optreden met Ton Koopman. Met dit laatste programma keer ik nu weer terug naar de oorsprong: de blokfluit.

De stem van de blokfluit is van 23 t/m 26 mei te zien in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Enschede.

Ster advertentie
Ster advertentie