Boekje open over de wereld achter filmmuziek: onveilig, giftig en misbruikgevoelig
- Klassiek
- Boekje open over de wereld achter filmmuziek: onveilig, giftig en misbruikgevoelig
Vrijdag 24 februari barst het stemmen los voor de Filmmuziek Top 100 op NPO Klassiek. Maar hoe die filmmuziek zelf tot stand komt, blijkt niet altijd fraai te zijn. De Britse krant The Guardian publiceerde op 21 februari een ontluisterend onderzoek, waarvoor componisten werden geïnterviewd over de onveilige en giftige werkpraktijken in Hollywood.
Assistent-componisten
Filmcomponisten huren vaak een team van assistent-componisten in die de noten verder bedenken en uitschrijven. Maar in het onderzoek van the Guardian komen verhalen naar boven dat veel assistenten onbetaalde overuren draaien tot diep in de nacht, geen credits krijgen voor hun zelfgeschreven muziek en gebukt gaan onder perverse bazen.
Voor het onderzoek sprak journalist Andre Gumbel van The Guardian met meerdere assistenten, anoniem en bij naam. Hij schat in dat tientallen, wellicht honderden assistenten slachtoffer zijn van deze praktijken. Dit gaat niet alleen om vrouwen - dat is een schamele vijf procent van de werknemers in de filmmuziekindustrie - maar ook om mannen.
Perverse bazen
Het is opvallend dat bijna zes jaar na #MeToo in Hollywood deze schandalen de media bereiken. Een assistent-componist mocht bijvoorbeeld niet zijn stervende ouder bezoeken. Of verhalen van filmcomponisten die dronken en flauwvielen tijdens het werk. Intimidatie en vernedering komt vaker voor.
Een vrouw maakte mee dat de componist foto’s van naakte vrouwen liet zien en een andere assistent had het over pornowebsites die nog open stonden op de computer van de componist. Er zijn meerdere gevallen bekend van seksueel misbruik.
Verandering
Er wordt actie ondernomen. Zo is de Female Composer Safety League opgericht door Nomi Abadi. Een groep genaamd Teammates schreef een handboek met instructies om nieuwe assistenten te begeleiden en gezonde werkplekken te herkennen.
Componisten met een slechte naam worden door naming and shaming vaker vermeden door assistenten. Zo moest de Nederlandse Tom Holkenborg (ook wel bekend onder de naam Junkie XL) een project laten schieten omdat hij geen team meer kon samenstellen.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.
Gerelateerd
Podium
Sopraan Valerie Haunz en pianist Sofi Simeonidis winnen International LiedDuo Competition
Podium
De 'Stem' instrument van het jaar 2025 in Duitsland
Podium
Ellen Reid's Body Cosmic gaat over de creërende kracht van de mens
Podium