Podium
NTR

Wereldpremière bij NTR Podium van jonge Italiaanse Comoglio

foto: Radio Filharmonisch Orkest
  1. Klassiekchevron right
  2. Wereldpremière bij NTR Podium van jonge Italiaanse Comoglio

De jonge Italiaanse componist Giuliano Comoglio mocht in het kader van een stipendium een jaar lang meekijken met het Radio Filharmonisch orkest, ervaring opdoen én een stuk schrijven voor het orkest. Vandaag mag Podium de eerste fragmenten laten horen in de uitzending. De beeldregistratie van het hele werk is op deze pagina te bekijken.

Het stipendium werd door het Radio Filharmonisch Orkest in 2021 in het leven geroepen als een soort leer-werkplek voor veelbelovende jonge componisten. Een jaar lang krijgen zij een intensief kijkje in de keuken van het orkest en componeren een werk voor het orkest. Eerdere stipendiaten waren Sílvia Lanao en Karmit Fadael.

Video niet beschikbaar

Ontsporing

Giuliano Comoglio kreeg alle vrijheid in zijn componeeropdracht. Het mondde uit in zijn Orkeststuk 1 in vier scènes. Het werk ontstond vanuit een beeld, in zijn geval meer een zorg: de ontwrichting van maatschappijen of individuen door gewelddadig handelen, bijvoorbeeld in een dictatuur. Hij beschrijft het als een universele zorg van 'ontsporing': de slechterik die de welwillende goede ziel op het slechte pad zet. Comoglio verwoordde het muzikaal in vier scènes.

Elke scène begint met dezelfde toon, en ontspoort daarna op een eigen manier. Want, zo vertelt Comoglio, er zijn vele manieren waarop geweld zich manifesteert. Dat kan door agressie in de meest directe vorm, maar ook heel geleidelijk en onderhuids, of door verwaarlozing bijvoorbeeld. Die agressie horen we terug in de tweede scène, in scène drie vervormt de aanvankelijk heldere G-majeur geleidelijk naar een ritmisch en harmonisch wiebelig eindpunt. In de laatste scène worden de melodieën helemaal aan hun lot overgelaten en verstillen uiteindelijk een voor een.

Nieuw terrein

De titel doet het al vermoeden: Comoglio schreef eerder voor grotere ensembles, en veel voor strijkers, maar nog nooit voor een symfonieorkest. Dat bracht de nodige uitdagingen met zich mee lacht hij: "Die strijkers, dat zat wel goed. En de overige 80 procent heb ik uit moeten pluizen. Ik heb juist geprobeerd niet de strijkers, maar het hout, koper en percussie de belangrijkste rol te laten spelen." En of dat is gelukt? "Het was een ongelofelijke ervaring, ik ben echt een stap verder gekomen en ik hoop dat het orkest er evenzoveel van heeft genoten."

Ster advertentie
Ster advertentie