Dit zijn de beste Avondconcerten van 2024
- Klassiek
- Dit zijn de beste Avondconcerten van 2024
Het NTR Avondconcert presenteert: een terugblik op een jaar vol met topconcerten in de Nederlandse zalen. Presentatoren Wouter Pleijsier en Beitske de Jong kiezen de hoogtepunten die zij meemaakten tijdens het Avondconcert in 2024. (De concerten zijn inmiddels niet meer terug te luisteren.)
Dit is de keuze van Avondconcert-presentator Wouter Pleijsier, hij zegt:
"Waarom is het ene concert 'gewoon' en het andere heel bijzonder? Het is heel moeilijk om daar de vinger op te leggen. Het heeft te maken met de energie van het moment, de magie, en het is denk ik niet altijd af te dwingen door de musici. Het gebéurt soms gewoon.
Het gebeurde in ieder geval met het Cuarteto Quiroga, met een handjevol bezoekers, het zullen er hooguit 60 geweest zijn. Daar voltrok zich 't wonder. Je kon een speld horen vallen. Je wordt dan allemaal meegenomen in hetzelfde gevoel. Het is maar de vraag of de microfoons dat kunnen pakken."
Een van de laatste concerten die mezzosopraan Elsbeth Gerritsen meezong met 'haar' Nederlands Kamerkoor, ondanks de zware behandelingen die zij onderging. 21 december 2024 overleed zij aan kanker. Mede daarom kiest Avondconcert-presentator Beitske de Jong deze opname.
Maar net zo goed omdat ze het concert ronduit indrukwekkend vond.
NRC deelde dat enthousiasme: "Een hemelse match" tussen Sinfonietta Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. Zij klonken "gruwelijk mooi samen".
Presentator Wouter Pleijsier was getuige van een "zéér lang, zéér enthousiast applaus" bij de Nederlandse première van het Accordeonconcert van Mathilde Wantenaar.
"Het lukt haar om het publiek op de achterste benen te krijgen. Dat betekent dat Mathilde Wantenaar met haar muziek het hart raakt, dat zij emotie weet op te roepen. En dat is toch de reden waarom we allemaal naar muziek luisteren?"
Reden genoeg om dit concert te selecteren voor Wouter Pleijsier. Maar ook ondersteunt hij graag de nieuwe generatie componisten. "Je moet goed kijken naar de jonge componisten hier. Je wil toch niet de vergissing maken dat je hebt zitten suffen toen de Johann Sebastian Bach van de 21ste eeuw in Nederland rondliep!"
De keuze van de redactie van het NTR Avondconcert. Want dit is muziek "die niemand durft te programmeren".
Met zijn gelaagde structuur en gecompliceerde bezetting is het buitengewoon moeilijk uit te voeren. Alles wat Charles Ives als Amerikaan muzikaal gevormd heeft – hymnen, marsen, boerendansen, alles wat hij tijdens zijn kinderjaren in New England aan melodieën en cliffhangers meekreeg – verdwijnt bij Ives in de grote grabbelton van zijn verbeeldingskracht, waaruit hij naar believen materiaal en inspiratie put.
Marcel Mandos, artistiek leider van het NNO zegt erover: "Het lijkt totaal chaos, maar het is compleet geënsceneerd. Ives laat niets aan het toeval over. Een baanbrekend werk, zó groot, met zó veel extra musici."
Cappella Amsterdam brengt samen met Syrische musici een muzikale ode aan Aleppo, een impressie van de rijke muziektraditie uit die eeuwenoude stad. De voorstelling heeft De Ovatie 2024 gewonnen, voor de beste podiumprestatie.
"Dit zal me nog lang bijblijven", vertelt presentator Beitske de Jong. "Als publiek zit je van begin tot eind op het puntje van je stoel. Eerst wordt de indrukwekkende stad Aleppo in klank en tekst uitgetekend (de geuren, de kleuren, de geluiden). Aan het eind van het concert maakt de oorlog een eind aan al dat moois en Syrische zanger Wasim Arslan vertelt over zijn tocht met de ‘boot des doods’. Dat komt binnen, versterkt door de emotionele reactie van de Syrische aanwezigen in het publiek..."
Voor presentator Wouter Pleijsier was dit het hoogtepunt van de Cello Biënnale in 2024: cellist Pieter Wispelwey die een wel heel bijzonder stuk uitvoert van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Wispelwey moest de cello bekloppen, neerleggen op verschillende plekken op het podium en er omheen lopen. Ook het nodige slagwerk bediende hij.
"De voltrekker van een ritueel was hij, als een ware magiër. Een hele spannende stilte in de zaal tijdens de uitvoering van dit stuk", weet Wouter Pleijsier nog.
Op de valreep van 2024 hoort presentator Wouter Pleijsier "een práchtige toon van Liza Ferschtman". Met de Preludes van Dmitri Sjostakovitsj op viool zet ze de sfeer neer die de rest van de musici meeneemt.
Het geheim ligt volgens Wouter Pleijsier misschien in de locatie: de Waalse Kerk in Amsterdam. "Soms worden musici opgetild door de plek waar ze spelen. Een intieme kerk, met een prachtige akoestiek. Er worden ook veel cd-opnamen gemaakt."