Organist Rien Donkersloot: ‘In muziek vind je een stukje paradijs’
- Klassiek
- Organist Rien Donkersloot: ‘In muziek vind je een stukje paradijs’
In deze aflevering van de podcast ‘Alle Registers Open’ maakt Elsbeth Gruteke kennis met organist Rien Donkersloot. Ze ontmoet hem achter het Naber-orgel in de St. Joriskerk in Amersfoort. Al op jonge leeftijd was hij gefascineerd door het orgel en hij vertelt enthousiast hoe hij het heeft leren bespelen. Improviseren is voor hem heel belangrijk. Hoe ontdek je de klankkleur van een orgel en welke prachtige klanken kun je eruit halen? Dat is een boeiend proces omdat je eerst het orgel uitgebreid moet verkennen. Na deze ontdekkingstocht laat hij de luisteraar iets van zijn unieke geluid horen.
#6 - Rien Donkersloot gaat op zoek naar de klankkleur van het orgel (S02) - Alle Registers Open
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Rien begon erg jong met improviseren op het orgel. ‘Als tweejarige probeerde ik vanuit de kinderstoel al op het orgel te spelen. En ik was zes of zeven jaar toen ik mijn eerste les kreeg. Dat was afkicken omdat je het idee hebt dat je kunt spelen. Maar dan moet je van papier leren spelen en dat is niet meteen feest.’ Rien komt uit een muzikaal gezin:
Mijn vader is organist, mijn zus zingt, dirigeert en speelt piano, mijn broer speelt orgel. Wat dat betreft gaat muziek maken vanzelf, daar hoef je me nooit voor te porren. Dat tweejarige jongetje zit er nog steeds in.
Meerdere lagen
‘Je probeert mensen te laten genieten van de muziek’, antwoord Rien op wat hij het publiek wil meegeven. ‘Ik probeer stukken te spelen waarvan ik denk dat ze goed zijn. Er is heel veel muziek, maar er zit ook wel wat niveauverschil in muziek. Ik heb liever dat mensen het níet mooi vinden, dan dat ze er niks van vinden. Dan heeft de muziek in ieder geval iets gedaan. Goede muziek heeft een niet al te grote voorspelbaarheidsfactor en meerdere lagen.’
Paradijs
‘Geloof en muziek kan ik niet los van elkaar zien. Muziek heeft iets mysterieus; een stukje paradijs wat je erin terugvindt. Ja, zo beleef ik het. Ook omdat je niet kunt uitleggen waarom iets mooi is. Je ervaart iets van God. En als je kijkt naar al de mooie muziekstukken die zijn gemaakt, dan heeft dat iets verwonderends.’
Wat speelt Rien Donkersloot?
In deze aflevering speelt Rien de Melodia op. 59 no. 11 in Bes-groot van Max Reger, Adagio en Allegro uit Orgelsonate no. 4 in e-klein, BWV 528 van Johnn Sebastian Bach, een improvisatie over psalm 150, Fuga over psalm 116 van Adriaan C. Schuurman en de Preludium op. 99 in Es-groot van Camillie Saint-Saens.
Over Alle Registers Open
In Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met bekende Nederlandse organisten.
Gerelateerde podcast
Alle Registers Open