Hollandsche Nieuwe! Dana Zemtsov: Essentia
- Klassiek
- Hollandsche Nieuwe! Dana Zemtsov: Essentia
Dana Zemtsov bewijst met haar nieuwe cd, Essentia, nog maar eens wat een geweldige musicus zij is.
In eerste instantie dacht zij op zoek te gaan naar haar wortels in de muziek, wie ben ik, wat is mijn identiteit? Het is een vraag die veel jonge mensen bezighoudt in deze vloeibare tijden. En voor Dana Zemtsov geen gekke vraag, geboren in Mexico, uit Russische ouders met een Joodse achtergrond, ze ging naar een Franse school in Noorwegen en groeide op in Nederland.
Maar goed, ze is uitgekomen bij twee fundamentele aspecten van de mens, en de muziek: het spirituele en het lichamelijke.
De Variaties op 'O Mamma, Mamma Cara', oorspronkelijk van Paganini voor viool, maar door Michael Kugel uitgebreid tot een set van 24 caprices en bewerkt voor altviool, komt vooral de tweede kant aan bod. Paganini voerde ze uit tijdens het carnaval van Venetiƫ, met een masker op. Je zou elke variatie dus ook als een masker kunnen zien. En Carnaval, dat is feest, dans, ontlading, zinnelijkheid. Met enigszins helse trekjes ...
Het eerste deel van Bartok's altvioolconcert - het laatste waar hij aan heeft gewerkt - is als een testament. Vol herinneringen aan het geweld, maar ook vlagen van tedere nostalgie
in het tweede en derde deel komt de fundamentele tegenstellingen tussen het macabere en spirituele vol tot uitdrukking
En 'Preghiera' laat Michael Kugel (ook altviolist, en een complete musicus) Russisch-Orthodoxe elementen botsen op Joodse
En deze Baal Shem roept bij Dana Zemtsov zelf haast religieuze gevoelens op: