Het culturele landschap van Nelleke Noordervliet
- Klassiek
- Het culturele landschap van Nelleke Noordervliet
Schrijver Nelleke Noordervliet is deze week te gast. Nelleke is een van de meest veelzijdige schrijvers van onze tijd. Ze debuteerde in 1987 met het boek 'Tine of De dalen waar het leven woont'. Met haar culturele landschap toont zij haar inspiratie uit de Griekse Oudheid met 'Les Atrides' van Theatre Du Soleil. Hoe het boek 'Radetzkymars' van Joseph Roth te ver verheven is om haar voorbeeld te zijn. De menselijke wreedheid die te zien is in 'Los desastros de la guerra' van Francisco Goya en de ontroering die Nelleke had bij het aanblik van Giacometti in Louisiana Museum of Modern Art.
Les Atrides - Theatre du Soleil
De Oudheid en dan met name de Griekse, vindt Nelleke een buitengewoon intrigerende periode. Elementen daaruit komen ook altijd terug in haar werk. Ook nu in 'Wij kunnen dit' laat ze de hoofdpersonen brieven schrijven als de historische figuren van de Klassieke Griekse dichteres Sappho en de eveneens Klassieke Griek: De filosoof Anaximander.
“Toen ik dit zag, zat ik vastgevroren in mijn stoel.”
foto: Panorama Zondag
Radetzkymars - Joseph Roth
Schrijver/journalist Joseph Roth leed onder het leven. Het leven was hem te machtig. Maar op zijn literaire kwaliteiten had dat geen invloed. Dit boek bezorgt Nelleke slechts ademloze bewondering.
Nelleke ziet Roth niet als een voorbeeld. Daarvoor is dit boek te ver verheven boven alles. Een voorbeeld is iemand wiens kwaliteiten ook binnen het eigen bereik liggen; dat gevoel heeft ze niet bij dit boek.
foto: Panorama Zondag
Los desastros de la guerra - Francisco Goya
Menselijke wreedheid wordt in deze serie pijnlijk treffend weergegeven. De tekeningen zijn heel confronterend. Je voelt de onverschilligheid en het genot van het geweld.
Het getuigt voor Nelleke van grote moed en dapperheid dat Goya zijn ogen niet heeft afgewend. Hij moest deze tekeningen maken; het was als een soort opdracht.
Giacometti in Louisiana Museum of Modern Art
Het is een 19e-eeuws gebouw, aan de oevers van de Sont .Aan de andere kant ligt een mooie tuin. Het ligt prachtig. Op een bepaald moment was ze aan het begin van een lange gang. Aan de ene kant een witte muur. Aan de andere kant glas. Aan het einde van de gang zag ze in de verte een beeld van Giacometti. Twee mensen op een sokkeltje. Die aanblik gaf haar zoveel ontroering. Omdat ze zich ineens geconfronteerd zag met de enorme zeggingskracht van zo’n werk.
foto: Panorama Zondag
Gerelateerd
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Bastiaan Everink: 'Wereld van opera was veel harder dan wereld van mariniers'
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Alma Mathijsen
Panorama Zondag