Het culturele landschap van Lavinia Meijer
- Klassiek
- Het culturele landschap van Lavinia Meijer
Lavinia Meijer is harpist. Ze treed wereldwijd op; van Amerika tot Europa en Azië en ze is geboren in Zuid-Korea. Op haar tweede kwam ze naar Nederland, waar ze nu nog steeds woont. Op haar negende is ze begonnen met het bespelen van de harp en in 2003 en '05 studeerde ze cum laude af van respectievelijk het Utrecht- en Amsterdams conservatorium. Lavinia heeft meerdere prijzen op haar naam staan, waaronder de Nederlandse muziekprijs, een Edison en een platina plaat voor haar album met Philip Glass. Dit is haar culturele landschap.
Kunstwerk 1: Philip Glass - Koyaanisqatsi
Philip Glass is Lavinia's muzikale kompas. Ze herkent veel van zichzelf in hem; hij verbindt ook mensen en genres met elkaar en dat is precies wat Lavinia ook doet. Toen Glass op kwam was hij een vernieuwende stem in de muziekwereld. Hij hoorde muziek om zich heen in zijn hoofd die hij niet kon plaatsen. Dus creëerde hij iets nieuws, wat vaak tegen de stroom in ging. Dat tegendraadse is iets wat Lavinia in zichzelf herkent. Het kan maar zo dat je iets doet of maakt dat niet meer aansluit bij het beeld dat mensen van je hebben. Maar dat is dan maar zo. Dat kun je als artiest niet voorkomen. Dit ziet Lavinia ook terug bij dit kunstwerk, de film 'Koyaanisqatsi'. De film was heel nieuw. Niet alleen de muziek, maar ook de manier van monteren en de thema’s zoals bijv. natuur.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Lees ook
Componist - Philip Glass
Kunstwerk 2: Compositie met groot rood vlak, geel, zwart, grijs en blauw - Mondriaan
Dit werk van Mondriaan borduurt voor Lavinia verder op de film van Glass. Wat de schilder volgens haar goed doet, is dat hij alles wegstreept tot alleen de essentie overblijft. Hij zoekt naar balans en zijn 'less is more' benadering is wereldberoemd. Op een bijna wiskundige manier is zijn werk samengesteld en toch zit er veel schoonheid in. En dat is precies wat Lavinia zo mooi vindt aan dit stuk: het laat de spirituele connectie met het wiskundige zien. Hoe vlakjes je een gevoel kunnen geven, plat gezegd. Zelf componeert ze sinds een paar jaar ook muziek. En daarin merkt ze dat ze zelf muzikale invloeden gebruikt van alle landen waar ze komt die haar uiteindelijk terug laten keren tot haar eigen essentie. Moderne en conceptuele kunst spreken Lavinia heel erg aan. Vaak waren kunstenaars als Mondriaan hun tijd ver vooruit. Kandinsky verwoordde dat ooit door de samenleving te vergelijken met een piramide, waarbij de kunstenaars in de top zitten en de mensen mee omhoogtrekken. Daar moet Lavinia wel om lachen, want dat is wel heel erg pretentieus. Maar het is wel zo dat ze haar muziek wil inzetten voor 'het grotere goed'.
foto: Kunstmuseum Den Haag
Kunstwerk 3: ‘Open’ van Andre Agassi
Lavinia is ervan overtuigd dat haar manier van muziek maken te vergelijken is met topsport. Zelf keek ze daarom ook altijd naar topsporters om te leren van hun motivatie en discipline. Ook keek ze graag naar tennis. Daarom koos ze ook dit boek; zo schrijft voormalig tennisser Andre Agassi in zijn biografie over dat hij eigenlijk alleen maar tenniste voor zijn vader. Het was toen hij Steffi Graf ontmoette en met haar een stichting oprichtte voor kansarme jongeren dat Agassi erachter kwam dat de sport ook meer kan zijn. Lavinia wil zo ook andere mensen inspireren. Ze ontmoette haar biologische vader in 2009 en tijdens die ontmoeting leerde ze hoe bevoorrecht ze was. Toen ze van die reis terugkwam, besloot ze dat ze zich wilde verbinden aan een goed doel en is toen ook actief gaan zoeken naar waar zij zich aan zou willen verbinden. Bijvoorbeeld de organisatie ‘Save a child’s heart’, maar ze heeft de afgelopen tijd natuurlijk ook veel andere andere dingen gedaan. Ze gebruikt haar harp om de verbinding tussen cultuur, muziek en maatschappij te perfectioneren. Muziek is communicatie tussen mensen die elkaars taal niet verstaan. Een culturele brug, waar de politiek stopt.
foto: Spectrum
Kunstwerk 4: ‘The Artist is present’ van Marina Abramovic
Als laatste kiest Lavinia dit werk uit, omdat het gaat over elkaar écht zien. We leven in een wereld waar iedereen verbonden is door technologie, maar het werkelijke contact is daardoor alleen maar minder geworden. Dit werk laat zien hoe krachtig de energie tussen mensen is. Dat is voor haar ook voelbaar als je optreedt voor publiek. De echte ontmoeting is belangrijk, iemand écht raken. Niet de picture perfect world van sociale media.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Lavinia Meijer
Gerelateerd
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Joke Hermsen
Panorama Zondag
Babs Gons: Ik heb weinig begrip voor getouwtrek kranslegging Keti Koti
Panorama Zondag