Het culturele landschap van Philip Huff
- Klassiek
- Het culturele landschap van Philip Huff
Philip Huff is schrijver en regisseur. Hij groeide op in het Gooi, studeerde filosofie en geschiedenis in Amsterdam en Berlijn en stortte zich vervolgens op het schrijven. Van zijn hand verschenen vier romans, een verhalenbundel, een essaybundel, een dichtbundel en een novelle. In 2009 was er zijn debuut Dagen van Gras. Zijn roman Niemand in de stad werd verfilmd, waarvoor hij ook het scenario schreef. Over zijn jeugd waarin geweld aan de oppervlakte lag, schreef hij de geprezen roman Wat je van bloed weet. Zijn culturele landschap voert ons langs een roman waarin zijn liefde voor Ierland tot leven komt, bijzonder bewerkt werk van Bach en een Nederlandse plaats waar je tot rust komt.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Philip Huff
KUNSTWERK 1: 1e Cellosuite van Bach uitgevoerd op de luit door Thomas Dunford
Philip heeft van huis uit geen liefde klassieke muziek meegekregen, maar heeft het genre zelf ontdekt. "Dat is het wonder van klassieke muziek, je kunt het zelf ontrafelen en op zoektocht gaan. Bij mij is het gegaan van pop, naar meer ontwikkelde pop, naar klassiek."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Bachs werken leerde Philip kennen tijdens zijn studententijd in Amsterdam. "Zijn werken vind ik erg mooi. En de luit is zo'n mooi instrument. Dat die werken van Bach zijn overgezet naar luit, is helemaal bijzonder."
KUNSTWERK 2: schilderij uit de reeks Mind Games, door Claire Witteveen
Claire Witteveen maakt de omslagen voor alle boeken van Philip. Zo ook deze voor Wat je van bloed weet. "Deze heb ik thuis ook ingelijst hangen."
foto: Prometheus
Philip kent Claire al vanaf zijn jeugd. Ze leerden elkaar kennen bij de hockeyvereniging en gingen uiteindelijk samen naar de middelbare school. Hij bracht toen veel tijd door bij haar thuis, onder meer door de onveilige situatie bij hem thuis.
KUNSTWERK 3: The Green Road van Anne Enright
Dit is een prachtig boek. Enright schrijft geweldig en is een inspiratie
Philip komt graag in Ierland, waar dit boek zich afspeelt. "Elke zomer ga ik ernaartoe. Naar familie."
"Ik kreeg een schrijfopdracht om het scenario voor Niemand in de Stad te maken en nog een kleinere film en toen dacht ik: ik kan overal schrijven, waar wil ik naartoe? New York leek me wel wat." Daar woonde Philip uiteindelijk vijf jaar.
Het is een interessante stad en het was een mooie tijd, maar ik zou nu niet weer terug willen
"Ik kwam terug omdat ik daar mijn neefjes, nichtjes, familie, vrienden niet had. Dus het is goed om gewoon in Nederland te zijn.”
KUNSTWERK 4: de heide bij Epe
“Hier kom ik al van jongs af aan. Mijn grootouders wonen er, en ik heb er goede herinneringen aan. Het is een mooie plek. Daar spelen al mijn boeken zich af en twee van mijn korte films ook: Bosrandgeluk en Het kamp."
foto: ANP Sem van der Wal
Luister ook naar Panorama Zondag als podcast:
Panorama Zondag