Het culturele landschap van Coen Simon
- Klassiek
- Het culturele landschap van Coen Simon
Coen Simon is filosoof, schrijver en hoofdredacteur van het blad Filosofie Magazine. Hij is gefascineerd door alledaagse ervaringen en ongemak. Daar ziet hij het liefst de grootste metafysische problemen in. Hij heeft een grote liefde voor taal, omdat je daarmee 'het niets' kunt verbeelden. Zijn culturele landschap neemt ons onder andere mee langs het Rietveldpaviljoen in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum en muziek van Johann Sebastian Bach.
Kunstwerk 1: Bach, 6 Little Preludes, BWV 933-938: Praeludium in C Minor, BWV 934
Dit is muziek die Simon zelf ontdekt heeft toen hij nog jong was. Hij had voor het eerst een cd-speler en werd somber van de muziekkeuzes van zijn ouders. Klassieke muziek maakte niet echt een heel wezenlijk deel uit van de opvoeding maar hij liep tegen deze muziek aan. Had geen idee wie Glenn Gould was, maar toen hij het opzette, vond hij het echt wonderschoon en wist hij dat dit was waar hij naar op zoek was. Het past bij zijn humeur en hij raakt erdoor geïnspireerd als hij schrijft.
foto: Glen Gould
Kunstwerk 2: Kritik der Urteilskraft (Kritiek van het Oordeelsvermogen) van Immanuel Kant
Mensen komen altijd aan met Plato en het is ook wel zo dat hij echt alles benoemt en dat er waarschijnlijk nooit meer werk als dat van Plato geschreven zal worden, maar Kant bracht een Coppernicaanse wending in de filosofie door te stellen dat wíj de wereld maken. Wij leggen de wereld onze werkelijkheid op. Dat is belangrijk om rekening mee te houden als je wilt stellen dat dingen op een bepaalde manier zíjn.
Kunstwerk 3: Het Rietveldpaviljoen in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum
Dit gaat over dat ‘wat we niet zien, maar er wel altijd is'. Het is ook een ode aan de architectuur. De kunst van de ruimte. Het is geen gebouw waar je in kunt; het is de abstractie van een gebouw. Alle functie is weg. Daardoor word je je bewust van de ruimte om je heen. Dat niets, die ruimte, ervaar je niet zonder dat er kaders omheen staan. Maar ‘het niets’ is dus wel degelijk heel belangrijk.
foto: Kröller-Muller Rietveld
Kunstwerk 4: Gedicht ‘Ochtendgloren’ van Jorge Luis Borges
Het gaat erover of de wereld een illusie is of niet. Als je ervan uitgaat dat de werkelijkheid voortkomt uit onze geest, dan hangt de wereld aan een zijden draadje op het moment van het ochtendgloren, omdat er dan maar heel weinig mensen wakker zijn die met hun gedachten de werkelijkheid in stand houden. Een gedachten-experiment. De wereld is complexer dan je zou denken.
20 maart 2022 18:00 - 20:00
Deze uitzending staat gepland voor 20 maart 2022 van 18:00 tot 20:00 en is beschikbaar rond 20:30 uur via onderstaande button.