Dit is het culturele landschap van Bob Zimmerman
- Klassiek
- Dit is het culturele landschap van Bob Zimmerman
Een verfilmde klassieker, een schilderij van een grootmeester en een bijzonder theaterstuk.
Op 3 maart 2024 is Bob Zimmerman te gast bij Panorama Zondag.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Bob Zimmerman
Wie is Bob Zimmerman?
Bob Zimmerman is componist en arrangeur. Als 7-jarige - opgroeiend in een artistiek gezin - schreef hij al zijn eerste stukken, op het Conservatorium in Den Haag bleek hij een muzikale veelvraat. Hij schreef muziek voor het theater en films als Tirza, De Avonden en Süskind. Ook maakte hij opera's en werkte hij mee aan musicalprogramma's. Zijn arrangement van Adios Nonino weet koningin Maxima tot tranen toe te roeren op haar bruiloft en ter ere van de 18de verjaardag van kroonprinses Amalia componeert hij een bijzonder werk.
foto: VPRO
1. The Jet Song uit The West Side Story
“Dit is de reden dat ik het vak in wilde" vertelt Zimmerman.
De LP van The West Side Story draaide hij elke dag als puber. Hij had de plaat maar geen bladmuziek en is zelf gaan uitvogelen hoe dingen dan in elkaar staken. "Dit heeft ervoor gezorgd dat ik de muziek in wilde. Ik vond het zo mooi, zo betoverend. Bernstein is ook een idool, een rolmodel voor mij."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
2. De Driestuiversopera, in de bewerking van Seth Gaaikema (Haagse Comedie, 1981)
De Driestuiversopera was een bewerking van Seth Gaaikema, en ze zochten iemand om de muziek te verzorgen. Gaaikema zocht toentertijd ook een nieuwe pianist die hem kon begeleiden. Dat werd Zimmerman. "En dat is wel een draaipunt in mijn carrière geweest, ik ben daarna jarenlang zijn begeleider geweest. Ik ben dankbaar dat ik zoveel muziek heb mogen componeren voor het theater.” aldus Bob Zimmerman.
3. Bathsheba in/bij haar bad van Rembrandt of Bathsheba met de brief van koning David
Zimmerman vertelt dat hij ook wel een groot fan en liefhebber is van Rembrandt. Dit schilderij is een van zijn later werken. Ze heeft in haar hand een brief van koning David die haar graag wil beminnen en je ziet haar peinzen. En ze zit wat scheef en wankel en je ziet die vertwijfeling.
"Die disbalans vind ik zo mooi. Ze zit niet recht, en dat tekent ook haar twijfel over haar besluit wat te doen. Ze weet het niet en door haar dus wat scheef te zetten, beeldt Rembrandt die vertwijfeling uit".
foto: rembrandt
4. De film De Avonden
Bob Zimmerman componeerde hiervoor de muziek. Hierover vertelt hij ons het volgende:
“Dit was in die tijd een grootste film. En samen met regisseur Rudolf van den Berg ging daar een heel wordingsproces aan vooraf. We wilden dat de muziek stond voor de binnenwereld van Gerard Reve. De buitenkant, dat wat allemaal in het boek staat, is heel kil, maar van binnen is/was-ie echt een warm persoon. En de muziek voor die film representeerde zijn binnenkant.
Het boek is weliswaar uit 1946, maar het werd pas in 1950 echt een hype. En toen Rudolf en ik ermee aan de slag gingen, wilden we echt iets uitdragen, maar dan vooral wat Reve zou willen. Je moet de maker volgen. En daarom wijkt de muziek eigenlijk wel af van wat je zou verwachten op basis van het boek. Reve zelf was er ook wel van in de war. Hij heeft ons toen gezegd: de film doet wat ik niet durfde, ik ben in mijn ziel getroffen. Hij was heel complimenteus over ons werk. En dat doet je dan wel goed natuurlijk."
Benieuwd naar meer? Luister iedere zondag om 18.00 uur naar Panorama Zondag.
Gerelateerde podcast
Panorama Zondag
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.