Het culturele landschap van Donald Pols
- Klassiek
- Het culturele landschap van Donald Pols
Donald Pols is directeur van Milieudefensie. In mei 2021 stond hij wereldwijd op alle voorpagina's en werd zo het gezicht van de gewonnen Klimaatzaak tegen Shell.
Pols groeide op in Zuid-Afrika. Daar ontstond zijn grote liefde voor de natuur. Maar ook ontzag voor de soms verwoestende kracht van diezelfde natuur. Zijn culturele landschap toont ons onder andere muziek van Beethoven en schilderkunst van Charley Toorop.
Kunstwerk 1: De Negende Symfonie in d mineur, Op. 125 van Ludwig van Beethoven
Sinds 1998 is Donald campagnevoerder en hij bouwt een campagne op als deze symfonie. Bij milieudefensie zeggen ze ook: the world is a stage en een campagne is een theaterstuk.
Elk jaar is er een bijeenkomst voor nieuwe campaigners en die bijeenkomst start hij met deze 9e symfonie omdat het qua opbouw een perfecte leidraad is voor een goede campagne.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 2: Boeren- Charley Toorop
Charley Toorop schildert in een expressief realistische stijl. Maar wat voor Donald belangrijker is, is dat ze op een zeker moment gewone mensen ging schilderen. Die zette ze op de voorgrond, waardoor ze voor vol aan werden gezien. Ook nu zie je vaak dat mensen aan de onderkant van de samenleving een nummer zijn (toeslagenaffaire) en er niet toe doen. Maar als mensen zich verenigen, zijn ze wel machtig en kunnen ze hun autonomie afdwingen. Dat zouden mensen met macht zich beter moeten realiseren.
foto: Panorama Zondag
Kunstwerk 3: Ain’t I a Woman? – speech door Sojourner Truth (1797–1883)
Sojourner was een vrijgemaakte slaafgemaakt vrouw. Zij stelt een belangrijke punt aan de orde over de positie van vrouwen. Waarom zijn er vrouwenrechten want alle rechten zouden moeten gelden voor álle mensen.
Donald vindt dit een heel belangrijke en inspirerende toespraak. Zeker ook omdat Sojourner ook nog eens een vrouw van kleur is. Hij zegt dat onze samenleving het gevolg is, van de strijd die vrouwen als Sojourner gevoerd hebben. En hoewel de strijd nog niet gestreden is, is er al wel heel veel bereikt. Hij voelt dankbaarheid voor wat mensen als Sojourner bewerkstelligt hebben voor ons.
AIN'T I A WOMAN?
by Sojourner Truth
Delivered 1851 at the Women's Convention in Akron, Ohio
Well, children, where there is so much racket there must be something out of kilter. I think that 'twixt the negroes of the South and the women at the North, all talking about rights, the white men will be in a fix pretty soon. But what's all this here talking about?
That man over there says that women need to be helped into carriages, and lifted over ditches, and to have the best place everywhere. Nobody ever helps me into carriages, or over mud-puddles, or gives me any best place! And ain't I a woman? Look at me! Look at my arm! I have ploughed and planted, and gathered into barns, and no man could head me! And ain't I a woman? I could work as much and eat as much as a man - when I could get it - and bear the lash as well! And ain't I a woman? I have borne thirteen children, and seen most all sold off to slavery, and when I cried out with my mother's grief, none but Jesus heard me! And ain't I a woman?
Then they talk about this thing in the head; what's this they call it? [member of audience whispers, "intellect"] That's it, honey. What's that got to do with women's rights or negroes' rights? If my cup won't hold but a pint, and yours holds a quart, wouldn't you be mean not to let me have my little half measure full?
Then that little man in black there, he says women can't have as much rights as men, 'cause Christ wasn't a woman! Where did your Christ come from? Where did your Christ come from? From God and a woman! Man had nothing to do with Him.
If the first woman God ever made was strong enough to turn the world upside down all alone, these women together ought to be able to turn it back , and get it right side up again! And now they is asking to do it, the men better let them.
Obliged to you for hearing me, and now old Sojourner ain't got nothing more to say.
Kunstwerk 4: La Sagrada Familia
"Wij bouwen geen kathedralen meer. Wij zijn opportunisten geworden, die gaan voor het snelle resultaat en eigen profijt. Deze kathedraal is niet alleen wonderschoon, maar is ook gebouwd door mensen die wisten dat ze zelf nooit het eindresultaat zouden zien. Ze zetten zich in voor iets dat volledig over hun sterfelijkheid heen zou gaan. Dat is een mentaliteit die nu ook weer nodig is als je kijkt naar het klimaat."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.