Het culturele landschap van Micha Hamel
- Klassiek
- Het culturele landschap van Micha Hamel
Micha Hamel is componist, dichter, docent, onderzoeker en dirigent. Zijn composities werden uitgevoerd door toonaangevende gezelschappen, zijn dichtbundels meermaals bekroond. Vorige maand verscheen zijn zesde bundel, over zijn psychose en gedwongen opname in 2009, en de zware tijd die daarop volgde. Onderwijl is hij druk met het componeren van muziek voor maar liefst vier voorstellingen, denkt hij aan de Universiteit Utrecht mee over schrijfonderwijs en onderzoekt hij hoe mensen luisteren. Zijn culturele landschap voert ons langs een legendarische rockster, een componeergenie uit de 19de eeuw en een bijzondere striptekening.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Micha Hamel
KUNSTWERK 1: Pentekening van Ibrahim Ineke
Ibrahim Ineke is een Haagse schilder, schrijver en striptekenaar. Hij maakt experimentele graphic novels. Zijn strips zijn niet zoals andere strips, hij wil vooral een sfeer neerzetten en het een beetje mysterieus houden. Vaak moet je net iets langer kijken om het verhaal achter de tekeningen te snappen.
Micha kon een tekening van hem kopen nadat zijn vrienden geld bij elkaar hadden gelegd voor zijn verjaardag. Daarna is hij naar het atelier van de tekenaar gegaan. "Hij zei: ga je gang, ik ga even weg. En dan ga je door die stapel en dan maak je een selectie, en die dun je weer uit en dan blijf je met een paar over. En deze is het geworden. Je ziet ook de aanpassingen nog, het corrigeren. Ik kijk hier elke dag tegenaan."
Mijn vrouw en ik hebben onszelf tot doel gesteld om echte kunst te verzamelen. Dus geen Ikea-kunst, om het zo maar te zeggen. Dus dit is een stuk voor onze verzameling. Echt heel blij mee.
foto: Micha Hamel
KUNSTWERK 2: Midzomernachtsdroom (3e/4e deel) van Felix Mendelssohn
Op zijn zeventiende raakte Mendelssohn geïnspireerd door het gelijknamige stuk van Shakespeare. Hierbij componeerde hij een concertouverture voor orkest. Op zijn 36e schreef hij nog muziek voor een opvoering van het toneelstuk. Samen vormen ze zijn beroemde A Midsummer Night's Dream.
Micha heeft zich graag laten inspireren door de componist. In 2014 maakte hij een muziektheaterproductie waarin werd afgevraagd of Mendelssohn nog wel van deze tijd was. Door middel van een afwisseling van muziek en games werden bezoekers bewust van hun luistergedrag en vooroordelen tijdens het luisteren. Aan het einde van de avond bepaalden musici en het publiek samen of de muziek nog relevant was.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
KUNSTWERK 3: Gedichten van Apollinaire
Guillaume Apollinaire, pseudoniem van Wilhelm Albert Włodzimierz Apolinary Kostrowicki, was een Franstalige schrijver en dichter. Zijn gedichten vallen op door de vorm waarin ze worden gepresenteerd. Hij presenteert zijn gedichten vaak in een beweeglijke, typografische manier.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Micha kwam in aanraking met zijn poëzie toen hij op Koninklijk Conservatorium Den Haag zat. Af en toe kwam hij samen met andere studenten bij zijn docent, Phyllis Ferwerda. Haar man, Lex Bohlmeijer, gaf Micha tijdens een van die bijeenkomsten een boekje met gedichten van Apollinaire. Daarna gebeurde het regelmatig dat hij met zijn medestudenten de gedichten in het boekje besprak. "Niet als een boekenclub, maar als geanimeerde gesprekken."
Ik had niet direct een schrijverschap voor ogen. Maar dat veranderde door Lex. Ik heb als dichter niet mijn pad gekozen, of geen pad als dichter gekozen, maar het bewijst mijns inziens wel dat je soms mensen moet tegenkomen die je op het goede spoor zetten. Een mentor, iemand die je de weg wijst, je kan helpen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
KUNSTWERK 4: 'Tonight is so right for love' van Elvis Presley
Elvis zong dit nummer in de film G.I. Blues. Dat is een Amerikaanse muziekfilm uit 1960 met Elvis Presley in de hoofdrol.
Micha kreeg veel van Elvis mee tijdens zijn jeugd, maar zijn liefde voor de artiest kwam toen hij hem later in zijn leven herontdekte. Elvis staat volgens hem voor een nieuwe tijdsperiode in de muziek. Hij stond aan het begin van de rock-'n-roll-beweging, daarin zag je hem ook ontwikkelen.
Nu is pop veel meer apparatuur geworden, elektronisch. Ik vind dat te gelikt. Muziek moet met en door mensen worden gemaakt. Door interactiviteit moet er iets ontstaan, dat je elkaar aankijkt en weet: we gaan het zo doen. Met elkaar meebewegen en je spel door elkaar laten beïnvloeden, dat is wat muziek mooi maakt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerde podcast
Panorama Zondag
Gerelateerd
Panorama Zondag
Remy van Kesteren: 'Ik heb nog altijd moeite mezelf als componist te zien'
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Babs Gons
Panorama Zondag