Deze muziek veranderde het leven van Tania Kross
- Klassiek
- Deze muziek veranderde het leven van Tania Kross
Muziek kan levens veranderen. Dat bewijst het verhaal van mezzosopraan Tania Kross maar weer. Ze vond op haar veertiende een videoband van de opera Carmen en was meteen verkocht. Het veranderde haar leven, vertelt ze bij Panorama Zondag. "Ik wilde die vrouw worden", zegt ze.
Tania Kross bij Panorama Zondag
Video niet beschikbaar
Tania Kross
Kross werd in 1976 geboren op Curaçao. Ze kwam op haar zeventiende naar Nederland en studeerde klassieke zang aan het Utrechts Conservatorium. Na haar afstuderen won ze de NPS Cultuurprijs en het Deutekom Concours, nam ze cd's op en verbond ze zich aan de Nationale Opera. Ook was ze onder andere te zien in Beste Zangers en won ze The Masked Singer. Vorig jaar ontving ze de Johannes Vermeerprijs. Sinds enkele jaren woont ze weer op Curaçao.
Kennismaking met klassieke muziek
Maria Louise Ewing was een Amerikaans actrice en stond bekend om haar acteer- en zangwerk. Ze zong meerdere sopraan- en mezzosopraanrollen. De opname met haar in de hoofdrol maakte veel indruk op Kross. "Op Curaçao was net een nieuwe bibliotheek gebouwd. En expats die bijvoorbeeld een aantal jaar lesgaven op het eiland, lieten voordat ze weggingen vaak boeken achter voor de bibliotheek. Waaronder een videoband waarop stond: Carmen - Glyndebourne", vertelt Kross. "Het lag op de muziekafdeling en ik dacht: wat zou dat zijn? Ik neem het mee naar huis. Ik had geen idee."
Toen ze de videoband thuis afspeelde, vond het ze het meteen geweldig. "De enige andere plek waar ik klassieke muziek had gehoord was in tekenfilms. Ik kende bijvoorbeeld wel de ouverture uit de Barbier van Sevilla omdat het in Bugs Bunny zat. "Ik wist niet wat het was, maar ik vond het geweldige muziek", zegt Kross.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Dit wil ik'
Maar wat ze in de video zag, had Kross als veertienjarige nog nooit gehoord of gezien. "In de video waren geen tekenfilmfiguren te zien maar echte mensen. Dat was lust, liefde en drama. Het was echt geweldig", vertelt Kross.
Het was voor Kross niet alleen de muziek maar ook het theater. "Het was voor het eerst dat ik een heel verhaal zag met alles erop en eraan en ik dacht: dat wil ik. Ik wilde die vrouw worden." Hoe ze dat ging doen, wist ze nog niet. Maar de liveopname in Glyndebourne zorgde in ieder geval voor inspiratie.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Ik sta in Glyndebourne'
Vijftien jaar later stond Kross zelf in Glyndebourne. Pas toen ze haar kostuums moest passen, realiseerde ze dat het gelukt was. "Het hoofd van de kostuumafdeling zei dat ze iedereen al heeft gekleed, ook Maria Ewing. En toen viel het kwartje: Ik sta in Glyndebourne. Het is dus echt zo. Hoe geweldig is dat?", zegt Kross. "Toen werd ik daar ook als een soort Assepoester behandeld."
Wanneer Kross nu naar de opname luistert, luistert ze wel met heel andere oren dan de veertienjarige Tania, vertelt ze. "Ik zou dat nooit zo uitvoeren", zegt ze. "Elke noot die ze zingt, glijdt ze naartoe."
foto: KRO-NCRV
Presentator Hans Smit met mezzosopraan Tania Kross
Benieuwd naar het volledige gesprek? Beluister het hieronder.
Het culturele landschap van Tania Kross (28 januari 2024) - Panorama Zondag
Panorama Zondag
In Panorama Zondag kijkt Hans Smit elke week met een gast uit over diens culturele landschap. Waar liggen voorkeuren op het gebied van kunst en cultuur? De gast kiest vier kunstwerken uit. Aan de hand daarvan ontstaat een mooi gesprek, met veel muziek. Elke zondag van 18.00 tot 20.00 uur op NPO Klassiek.
Gerelateerd
Panorama Zondag
Polarisatie tegengaan met kunst en cultuur: 'Het zorgt voor inlevingsvermogen'
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Tania Kross
Panorama Zondag
Waarom scheikunde best wel lijkt op kunst
Panorama Zondag