Het culturele landschap van Hubert Smeets
- Klassiek
- Het culturele landschap van Hubert Smeets
De belangstelling van Hubert voor Midden-Europa is wakker gemaakt door de Sovjetinvasie in Praag. Dat maakte grote indruk op hem als 12-jarige jongen. Zijn zus was toen in Praag om daar te gaan studeren aan de kunstacademie. Hij ziet politiek leider Alexander Dubček nog zo voor zich. Hij was het communisme met een menselijk gezicht. Vanaf dat moment was hij geïnteresseerd in het oosten en de satellietstaten van Rusland. Dat hij zich eigenlijk altijd bezighoudt met de vraag waarom mensen door de knieën gaan voor een fout regime, ligt volgens hem aan het tijdvak waarin hij is geboren.
Hubert Smeets (1956) is een Nederlands journalist en historicus. Hij is een van de oprichters van het door de Nederlandse overheid gesubsidieerde kennis- en analyseplatform Raam op Rusland en schreef onder meer een (politieke) biografie van de Nederlandse politicus Hans van Mierlo. Smeets is medewerker van NRC Handelsblad, waar hij in 1980 als vrijwilliger begon. Van 2003 tot 2007 was hij hoofdredacteur van het opinieweekblad De Groene Amsterdammer. Ondertussen schreef hij veel boeken over de Sovjet-Unie en Rusland. Zijn meest recente boek beschrijft de politieke carrière van oud D66 partijleider Hans van Mierlo.
Benieuwd naar de kunstwerken waar hij over vertelt tijdens de uitzending? Hieronder vind je een overzicht.
Kunstwerk 1: Muziek van Sjostakovitsj gespeeld door celliste Marina Tarasova.
Marina Tarasova (1960) is een Russische celliste. Ze is een solist in het Filharmonisch Orkest van Moskou. In haar repertoire zit veel muziek van Russische componisten zoals Sjostakovitsj, Prokofjev en Tsjaikovski. Ook was zij de eerste die opnames maakte van cellocomposities van Carl Davidov.
"Toen ik in de jaren negentig in Rusland was ging ik vaak naar het conservatorium. Dat kostte niets, want daar kwamen geen toeristen naar toe. Ik herinner me dat daar een spectaculaire celliste heeft speelde. Dat was Marina Tarasova."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 2: De foto "Psychiatrische Inrichting Volga" van Oleg Klimov
Oleg Klimov is een Russische fotograaf die lang voor Nederlandse kranten werkte. Vanaf 1988 fotografeerde hij de aardbeving in Armenië en andere gebeurtenissen in de voormalige Sovjet-Unie. Van 1991 tot 2012 was hij de fotocorrespondent van de NRC handelsblad.
"Oleg Klimov één van de mensen die ervoor gezorgd heeft dat ik het redde in Rusland. We gingen samen op reis en Oleg tilde mijn werk op met zijn mooie foto's. We dronken veel slechte champagne en wodka in goedkope hotels. Ik ben ervan overtuigd dat ik met de ogen van Oleg naar Rusland kijk."
Kunstwerk 3: De film Mephisto (1981)
Mephisto is een Duits-Hongaarse film van István Szabó. De film won een Oscar voor beste anderstalige film. Mephisto beschrijft het succes van een theateracteur tijdens de opkomst van het Naziregime in Duitsland. Terwijl al zijn collega's vluchten voor het regime blijft de acteur achter en wordt hij steeds populairder.
"Ik ben gefascineerd door de vraag waarom mensen het foute doen. Wanneer ga je overstag voor een fout regime? Dat zit heel erg in deze film."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 4: Schilderkunst van Aleksandr Dejneka
Aleksandr Aleksandrovitsj Dejneka (1899-1969) was een Russische kunstenaar. Tijdens de Oktoberrevolutie sloot hij zich aan bij het Rode Leger. In 1918 was hij het hoofd van de volkskunstafdeling. Hij maakte veel kunstwerken die een socialistische utopie uitbeelden. Deze werden vaak gebruikt voor propagandaposters.
"Aleksandr Dejneka is een kunstenaar die zijn stijl van werken en onderwerpkeuze heeft aangepast om kunst te mogen blijven maken. Aan het begin van de 20e eeuw mocht hij nog vooruitstrevende avantgardistische kunst maken. In de de latere jaren 30, ging Dejneka toch wel echt propagandistische Stalinkunst maken."