Dit zijn de genomineerden voor de 'De Grote Poëzieprijs 2023'
- Klassiek
- Dit zijn de genomineerden voor de 'De Grote Poëzieprijs 2023'
In Opium werden op maandagavond 27 maart 2023 de vijf genomineerden voor de Grote Poëzieprijs 2023 bekendgemaakt!
De Grote Poëzieprijs bekroont de beste Nederlandstalige bundel van het afgelopen jaar met €20.000 en is (sinds 2019) de opvolger van de VSB Poëzieprijs als een toonaangevende prijs voor de beste Nederlandstalige poëziebundel. Eerdere winnaars waren onder anderen Roelof ten Napel, Vrouwkje Tuinman, Ilja Leonard Pfeijffer, Rutger Kopland en Ester Naomi Perquin.
Annemieke Bosman ontvangt jurylid Jeroen Dera, neerlandicus aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Samen vertellen ze wie de vijf kanshebbers van dit jaar zijn.
De bundels van Alara Adilow, Hélène Gelèns, Frank Keizer, Mustafa Stitou en marwin vos zijn genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023:
- Hélène Gelèns - Beginnen voor gevorderden (Cossee)
- Frank Keizer - De introductie van het plot (Uitgeverij Pluim)
- Mustafa Stitou - Waar is het lam? (De Bezige Bij)
- marwin vos - Wilde dood (Het Balanseer)
- Alara Adilow - Mythen en stoplichten (Prometheus)
De winnaar wordt in de Opium uitzending van woensdag 17 mei bekend gemaakt.
Uit het juryrapport van De Grote Poëzieprijs 2023
Mythen en stoplichten, Alara Adilow (Prometheus)
Alara Adilow vermengt rauw en lyrisch tot een zeer geslaagde cocktail, rijk van smaak, bitter en zoet tegelijk. Wat begint als de hergeboorte van een mens, eindigt als de geboorte van een nieuwe dichter die speelt met en knipoogt naar de bestaande poëzie én er een eigen inbreng in heeft. Ze ent zich op de oude vormen en uit die enten schieten nieuwe, frisse scheuten. De manier waarop Adilow het lichaam er laat zijn en tegelijkertijd totaal niet, is door de hele bundel voelbaar. We zien een dichter die zich uitstrekt in de taal. Deze bundel vormt een verbluffend geheel waarin alles blijft hangen, van de titel tot laatste regel “Zuster, zuster ik zie een woud / van tongen in onaangekondigd licht.”
Beginnen voor gevorderden van Hélène Gelèns (Cossee)
Hélène Gelèns schreef een lichte, luchtige en sprankelende bundel. Haar filosofische kracht komt in haar taalspel tot wasdom. Ze nodigt ons uit om een stap terug te zetten en om hedendaagse problematieken vanuit een ander perspectief te bekijken. Ze legt daarbij vooral opties voor de lezer op tafel en durft ook zichzelf te bevragen. Zo combineert ze diepzinnigheid met humor en beiden versterken elkaar. Na deze bundel kun je meteen opnieuw beginnen. Met lezen en met leven.
De introductie van het plot van Frank Keizer (Uitgeverij Pluim)
Frank Keizer tast werken van Marx, Herodotus, XXX en vele anderen af en haalt er theoretische vondsten uit die mogelijk je blik op de wereld kunnen veranderen. Tegelijk presenteert hij die op een heel intieme manier. We zitten als het ware op zijn schoot mee te lezen. De traagheid in de opbouw van de bundel trekt ons langzaam maar zeker zijn zinnen in. Zijn bezorgdheid om de wereld is groot en zijn denken breed, maar door de ideeën klein neer te zetten, stap je mee door het bos en sta je toe dat hij je op elke boom wijst en er iets over vertelt.
Waar is het lam? van Mustafa Stitou (De Bezige Bij)
Wat was het weer de moeite om te wachten op een nieuwe bundel van Mustafa Stitou. In vijfcycli en een slotgedicht cirkelt deze bundel rond het Bijbelse verhaal van Abraham die zijn zoon Isaak offert. Stitou diept de psychologische copingmechanismen uit door ze in andere situaties te herkennen, hij leeft zich in in het offerlam, bevraagt de goddelijkheid en het geweld. Stitou neemt afstand van de gevoelens, maar lijkt ze tegelijk te willen bezweren met gedichten die als een talisman moeten werken. Met speelsheid, met opvallend veel lyrische passages probeert hij angsten te benoemen en te controleren, om “niet uit te monden in verlatenheid”.
Wilde dood van marwin vos (Het Balanseer)
marwin vos heeft opnieuw onze volle aandacht met een bundel die deze keer wroet in het rouwen als taboe in onze samenleving. De zoektocht naar een juiste vorm om te rouwen – of zoals ze over de bundel zelf lijkt te zeggen: “je zocht een vorm die vormloosheid toont.” – werkt ze zowel typografisch uit, bijvoorbeeld door het opvallende wit dat stilte oproept, als inhoudelijk. (Meer)taligheid wordt gekoppeld aan politieke en filosofische gedachtegangen, maar tegelijk komen er ook persoonlijke, meevoelende en doorleefde momenten in de bundel voor. Ze vindt een evenwicht, en dat bij uitstek met een thema dat mensen net uit evenwicht brengt.
Grote Poëzieprijs 2022
Vorig jaar ging de Grote Poëzieprijs 2022 naar Dagen in huis van Roelof ten Napel (uitgeverij Hollands Diep).
foto: Annelies Verhelst
Roelof ten Napel ontvangt zijn prijs in de uitzending van Opium