'Bijna vergeten' serenade van Hendrik Andriessen live in Opium
- Klassiek
- 'Bijna vergeten' serenade van Hendrik Andriessen live in Opium
Een verborgen schat vinden in een kringloopwinkel. Dat is de droom van iedereen, nietwaar? Het overkwam NPO Radio 4-luisteraar Margriet Hesseling. Zij vond de bladmuziek van Hendrik Andriessens Serenade voor viool en piano uit 1942. Nergens is er een opname van deze serenade te vinden en daarom wordt het stuk woensdag 30 maart live in Opium gespeeld (en eindelijk opgenomen!) door violist Wouter Vossen en pianist Bart van de Roer van het Storioni Trio.
'Bijna vergeten' serenade van Hendrik Andriessen live in Opium
Video niet beschikbaar
Live in Opium
Voor de Opium-rubriek Bijna vergeten sturen luisteraars titels van boeken, films en series, maar ook muziekstukken in. Culturele tips waar zij van hebben genoten, maar die nauwelijks meer aandacht krijgen.
Op de NPO Radio 4-app kwam een tijdje geleden een bericht binnen van Margriet Hesseling. Zij vond in een kringloopwinkel de bladmuziek van Hendrik Andriessens Serenade voor viool en piano uit 1942. Een werk dat niet onbekend is, maar wel slechts zelden wordt uitgevoerd. Margriet speelde de pianopartij regelmatig zelf thuis en vond die enig. Ze vroeg aan de redactie van Opium of zij een opname konden vinden van de serenade, want dat was haar nooit gelukt. De interesse van de redactie was gewekt, maar hun zoektocht mocht ook niet baten.
Daarop heeft Opium violist Wouter Vossen en pianist Bart van de Roer van het Storioni Trio gevraagd of zij de Serenade voor viool en piano willen inspelen. Dat gaan ze woensdag 30 maart live doen in Opium in bijzijn van de vinder van de bladmuziek: Margriet Hesseling!
Hendrik Andriessen
Hendrik Andriessen was een Nederlands organist en componist. Hij kwam uit een katholieke familie van kunstenaars. Ook zijn zoons Louis en Jurriaan Andriessen werden bekende componisten. Hij studeerde aan het Amsterdamsch Conservatorium bij Jean-Baptiste de Pauw (orgel) en Bernard Zweers (compositie) en bekwaamde zich vooral in orgelimprovisatie. In de jaren rond 1920 legde Andriessen als componist zich toe op zowel het orgel als op vocale muziek. Daarnaast componeerde Andriessen veel instrumentale muziek, zowel kamermuziek als orkestwerken en twee opera’s (Philomela en De Spiegel van Venetië). Vooral in de kerkmuziek heeft hij vernieuwing teweeggebracht. In zijn overige werk was hij gematigd-modern in een persoonlijke stijl die toegankelijk is, maar tegelijk diepgang heeft.
Kom alvast in de sfeer met deze Serenade voor piano van Andriessen:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.