Gonny van der Maten: ‘Ik heb gemerkt hoe belangrijk muziek kan zijn in een mensenleven’
- Klassiek
- Gonny van der Maten: ‘Ik heb gemerkt hoe belangrijk muziek kan zijn in een mensenleven’
In de podcast Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met Gonny van der Maten. Gonny werd al op jonge leeftijd gegrepen door het orgel. In haar studententijd croste ze op haar brommertje door Amsterdam en naar Haarlem om concerten te bezoeken. Alles wat met muziek te maken had, fascineerde haar mateloos. Vandaag de dag omvat het werk van Gonny vele terreinen. Ze is concertorganist, dirigent, cantor-organist en docent. Ook componeert ze.
Beluister de aflevering op Spotify:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Of hieronder:
#5 - Toen Gonny van der Maten het orgel hoorde was ze direct verkocht (S02) - Alle Registers Open
Elsbeth op bezoek bij Gonny
Elsbeth spreekt haar in de grote Kerk in Wageningen (foto opening).
Vroeger ging ik elke zondagochtend naar de kerk, ik hoorde zo elke week iemand spelen en dat vond ik prachtig. Zo heb ik het opgepikt. Mijn ouders speelden geen instrument, maar dankzij de wekelijkse kerkgang ben ik ontzettend bevlogen geraakt door het instrument. Ik luisterde niet naar de dominee, maar ik ging maar voor de muziek.
De bevlogenheid uit haar jeugd heeft ze altijd vast weten te houden. ‘Ik heb gemerkt hoe belangrijk muziek kan zijn in een mensenleven. Het liefste wil ik stadsorganist van Haarlem worden, dat is niet gebeurd en daar kan ik ook goed mee leven. Als ik maar zoveel mogelijk mag spelen. Je hebt nooit je eigen instrument, maar Nederland is wel een soort orgelparadijs, dus wat dat betreft kun je niet beter wonen.’
Gonny heeft naast het orgelspelen ook nog een andere passie. Toen haar kinderen klein waren las Gonny hen met veel plezier verhalen voor. Ze vond dit zo leuk, dat ze dit ook professioneel toepast. Zo organiseert ze diverse concerten in combinatie met poëzie.
Muziek uit de podcast-aflevering
In deze aflevering speelt Gonny Festivo uit 10 Inventionen van Albert de Klerk, Christ lag in Todesbanden uit het Orgelbüchlein van Johann Sebastian Bach, het 1e deel uit de Orgelsonate van Hugo Distler, het 3e deel uit Pastorale, BWV 590 van Johann Sebastian Bach, delen uit de Partita sopra l’Aria di Monica van Girolamo Frescobaldi, Pari Intervallo van Arvo Pärt en Allegro uit Concerto in b klein (van Antonio Vivaldi) van Johann Gottfried Walther.
Over Alle Registers Open
In Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met bekende Nederlandse organisten.
Alle Registers Open