de Doelen
- Klassiek
- de Doelen
de Doelen is een concert- en congresgebouw in Rotterdam. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) is de belangrijkste huurder van De Doelen. de Doelen doet maandag 31 januari mee aan de themaweek Booster Klassiek. Dit is het programma:
Programma maandag 31 januari
10:35 - 10:55 - Dianto Reed Quintet
Programma:
- Rameau - uit Suite la Triomphante: prelude en allemande
- Schumann - uit Waldszenen: Abschied
- Ton ter Doest - Circusmuziek
13:10 - 13:30 - Ella van Poucke en Kalle de Bie
Programma:
Luigi Boccherini: Sonata in c-minor G.2, Adagio en Allegro
15:10 - 15:30 - David Mackor en Margreet Rietveld
17:30 - 17:50 - DoelenEnsemble o.l.v. Maarten van Veen
Programma: Joey Roukens - Visions at Sea
Artistiek leider Maarten van Veen vertelt over het ensemble: "Kunst is onmisbaar; het maakt ons leven rijker. Een optreden dat ontroert, zal je nooit vergeten."
19:00 - 20:00 - Componist in de studio
Bram Kortekaas
Componist Bram Kortekaas maakt een compositie voor Tosca Opdam (viool) en Anton Spronk (cello).
21:15 - 22:30 - Peter Gijsbertsen en Hans Eijsackers
Programma:
Schubert - Winterreise (sel.)
📚 Lees hier meer over Hans Eijsackers
📖 Alles over Peter Gijsbertsen
Volledig blokkenschema Booster Klassiek
Blokkenschema Booster Klassiek
Hoe komt de Doelen aan haar naam
De naam wordt voor het eerst gespot in de zeventiende eeuw; een groep stadsmuzikanten gaf regelmatig concerten in een gebouw genaamd ‘De Doele’ dat aan het Haagseveer stond, dicht bij de Delftsche Poort. Dit gebouw was een vervanging van de bestaande St. Joris Doele, dat sinds de middeleeuwen de sociëteit was geweest van het gilde van de voetboogschutters (een doelen). Voetboogschutters oefenden in het boogschieten op 'doelen'. Dit schuttersgilde kreeg in 1697 officieel een vergunning om in hun gebouw concerten te organiseren.
Bron: Wikipedia
foto: Stadsarchief Rotterdam
De Doelen aan Coolsingel en bombardement in Rotterdam
In 1844 werd de 'Groote Doelezaal' aan de Coolsingel geopend ter vervanging van 'De Doele' aan het Haagscheveer. Na een kleine honderd jaar gebruik als concertgebouw en voor feesten, moest deze zaal wegens bouwvalligheid in 1930 worden gesloten. De nieuwe Doelenzaal die in 1934 in gebruik werd genomen, werd in mei 1940 bij het bombardement van Rotterdam verwoest. Het bombardement van mei 1940 vernietigde niet alleen de historische kern van Rotterdam, maar ook een bloeiend, veelzijdig en internationaal muziekleven. Voor de officiële opening werd het gebouw in de omgang 'Rotterdams Concertgebouw' genoemd – zeer tegen de zin van het Amsterdams Concertgebouw. Het gemeentebestuur koos op 19 juni 1965 voor de naam 'de Doelen’, ook omdat het vanaf het gemeenteraadsbesluit in 1955, waarin tot de bouw besloten werd, steeds duidelijk was dat het een concert- én congresgebouw moest zijn.
foto: de Doelen
Huidige gebouw
Op 9 juli 1962 sloeg Eduard Flipse de eerste paal van het huidige gebouw: een ontwerp van de architecten E.H. en H.M. Kraaijvanger en R.H. Fledderus. Op 18 mei 1966 werd Concert- en congresgebouw de Doelen geopend en kon de tot in de zeventiende eeuw teruggaande traditie van een Rotterdams concertgebouw met de naam 'de Doelen' weer in ere worden hersteld.
foto: de Doelen
Opbouwdag 18 mei 1966
De officiële opening in 1966 vond plaats op 18 mei, de jaarlijkse viering van Opbouwdag. Die datum herinnerde aan de opdracht van het stadsbestuur aan stadsarchitect Witteveen om een nieuwe stad te ontwerpen - vier dagen al na het bombardement op 14 mei 1940. Die doortastendheid was tekenend voor de wederopbouwtijd, waarin alle aandacht ging naar wonen en werken. Jaarlijks werden op Opbouwdag nieuwe gebouwen, havenkades en woonflats feestelijk geopend. Dat Opbouwdag 1966 in het teken stond van de opening van een cultuurpaleis als de Doelen (en van de ondergrondse Schouwburgpleingarage, een noviteit van de eerste orde!) werd gevoeld als een bekroning van de wederopbouw.
foto: de Doelen
Het Doeleneffect
Tegen de aanvankelijke verwachtingen in bleek er van de kant van het publiek een grote belangstelling te bestaan voor de concerten in de Doelen. Deze was zo groot, dat men in het land al snel ging spreken van het zogenaamde 'Doeleneffect' als variant op de bekende economische wet: 'aanbod schept vraag'. De akoestiek van de Grote Zaal werd vanaf het eerste begin alom geroemd. Muziekliefhebber Herman Kraaijvanger was ook bij de planvorming betrokken. De grote zaal werd vanaf het begin geroemd vanwege de akoestiek, die na de verbouwing nog verbeterd is. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kon zich ontplooien, op relatief grote schaal konden andere muziekvormen van kamermuziek tot jazz en pop goed gedijen en het concertpubliek groeide in een paar jaar naar een omvang die bijna vier keer zo groot was als vóór de totstandkoming van de Doelen. Doelencomplex is in 2013 voorgedragen als Rijksmonument.
Volg de Doelen
Bron: dedoelen.nl